2014 was een recordjaar voor de Deense toerismesector. Er warden ruim 47 miljoen overnachtingen geregistreerd, het hoogste aantal ooit. Het aantal buitenlandse overnachtingen was met 23.4 miljoen op het hoogste niveau sinds 2003. Ook het aantal Nederlandse overnachtingen in Denemarken steeg afgelopen jaar. De bijna een miljoen geregistreerde overnachtingen zijn goed voor een stijging van 7.1% ten opzichte van het jaar ervoor.

Het totaal aantal buitenlandse overnachtingen steeg met 1.6 miljoen overnachtingen tot 23.4 miljoen, een stijging van 7.5%. Wat betreft overnachtingen van Denen zelf is er een toename van 3.5% geconstateerd. Buurland Noorwegen brak alle records en zorgde voor 2.5 miljoen overnachtingen in Denemarken.

“We bevinden ons in een positieve ontwikkeling, die onder meer te maken heeft met het feit dat de economie in onze belangrijkste markten is verbeterd”, aldus Jan Olsen, CEO van VisitDenmark. “Tegelijkertijd vieren de Duitsers vakantie als de Denen al weer begonnen zijn met werken. Dit betekent gunstigere prijzen voor Duitse toeristen en het creëert een hogere omzet. Met onze middelen focussen we op grotere, doelgerichte campagnes en daarmee kunnen we een hogere marketingdruk creëren.”

Ook Mathilde Henriques-Nielsen, directeur van VisitDenmark Nederland, kan tevreden zijn: “We hebben een heel mooi seizoen achter de rug. Campings en vakantiehuizen zijn nog steeds de populairste overnachtings-vormen bij Nederlandse gasten. En niet alleen voor Duitsers, maar ook voor Nederlanders geldt over het algemeen dat het vakantieseizoen gunstig valt. Zo worden in Denemarken laagseizoenprijzen gehanteerd in de tweede helft van augustus. We zien ook een stijging van Nederlandse overnachtingen in die maand van 12,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast zien we dat steeds meer gezinnen Denemarken ontdekken als bestemming in de meivakantie. Ook in deze typisch Nederlandse schoolvakantie zijn de accommodaties in Denemarken aantrekkelijk geprijsd. Bovendien is Denemarken dichtbij en zijn er volop attracties en activiteiten in de natuur, wat veel Nederlandse gezinnen aanspreekt.”