De gewraakte ‘mystery-onderzoeken’ van de Consumentenbond naar de kwaliteit en dienstverlening van reisbureaus blijven de branche bezighouden.
“We laten het er niet bij zitten en eisen nog steeds inzage in de onderzoeksmethode en alle resultaten. Tot nu toe vergeefs. We beraden ons”, aldus ANVR-voorzitter Frank Oostdam.
Reiswinkels zijn boos op de bond, die hen ,”met flutonderzoek afbrandt”, zeggen vele retailondernemers. “We kijken of er juridische stappen mogelijk zijn”, stelt Oostdam.
De Consumentenbond bevestigt inzage te weigeren “om individuele medewerkers buiten schot te houden. We gaan zorgvuldig te werk en staan achter onze bevindingen. Moeilijke vragen zouden de meerwaarde van reisbureaus juist moeten zijn.”
De bond gaat door met dit soort onderzoeken. De ANVR raadpleegt haar leden hoe een stokje kan worden gestoken voor die pseudoklanten. “De verontwaardiging is groot, maar we zijn niet gebaat bij blijvende ruzie”, meent Oostdam.
3 reacties
Die oude bedrijven zijn er na tien jaar toch niet meer. Ze innoveren niet. De nieuwe generatie gaat zelf boeken of via de Airbnb’s van deze wereld. Alleen niche spelers blijven bestaan met extreem veel service en maatwerk.
De ANVR roept al weken dat men aan het ‘onderzoeken’ is of juridische stappen mogelijk zijn, maar ze doen niets. Zo ook met het toeteren tegen de airlines over de brandstoftoeslagen. Veel woorden weinig daden zoals we hier in de Rijnmond ook wel zeggen.
Bij dit soort onderzoeken hoor je alleen de “slachtoffers” krakelen. Als je een slechte recensie krijgt kun je beter tijd , geld en energie steken in energie om de beste te worden. Al het andere is verloren tijd en geld -:)