Volgens OAD OUD had de bank het faillissement kunnen voorkomen. Uit diverse bronnen en documenten, die TravelPro in handen heeft, blijkt dat OAD OUD het moeilijk had en derhalve wilde reorganiseren, maar de verstoorde relatie met de Rabobank stond de reorganisatie ernstig in de weg. Volgens het bedrijf op een onmogelijke en bovendien onredelijke manier.

In een reeks van vier artikelen, waarvan deze week het tweede artikel wordt gepubliceerd, blikt TravelPro terug op de enorme reorganisatieoperatie die uiteindelijk onvoldoende van de grond is gekomen en zoomen wij in op de relatie tussen de destijds tweede grootste allround reisonderneming van Nederland en haar huisbankier, de Rabobank.

In het eerste artikel ‘OAD bankroet deel 1: de opmaat’, dat in TravelPro 12 werd gepubliceerd en ook online is te lezen, werd dieper ingegaan op enkele plannen die men bedacht om aan kapitaalversterking
te komen. Nadat de Rabobank geen medewerking aan het sale & leaseback-plan omtrent de bussen wilde verlenen, zocht het bedrijf in Holten opnieuw naar een oplossing om aan een versterking van € 7,5 miljoen – tot voor kort € 10 miljoen – te komen. Deze week in TravelPro deel 2; de afgang.