De ANWB, ANVR en de Consumentenbond willen dat reizigers die zelf een reis samenstellen bij een internetaanbieder ook de bescherming van pakketreizen krijgen. Vaak wordt in een online-boeking bij een partij niet alleen een vlucht, maar ook een accommodatie of een huurauto meegenomen. Volgens de belangenorganisaties staat dit gelijk aan een pakketreis, waarbij de onlineboeker zijn reisaanbieder kan aanspreken voor gebreken in de reis, voor bijstand bij calamiteiten of een faillissement.
De organisaties doen een beroep op Brussel om dit in een vernieuwde richtlijn te regelen. Het aandeel online-boekingen van buitenlandvakanties neemt dit jaar toe tot zo’n 80%. De techniek van het online boeken zorgt ervoor dat de vakantieganger meer keuze heeft bij het samenstellen van een reis. Schaduwzijde hiervan is dat een reispakket niet meer als pakket wordt gepresenteerd maar als losse onderdelen. Daarvoor geldt niet de bescherming van een échte pakketreis.
Bij een pakketreis moet de aanbieder instaan voor gebreken in de reis, hulp bieden bij noodsituaties en het risico van het verlies van vooruitbetaalde reissommen dragen. Bij losse overeenkomsten moet de vakantieganger zelf de vervoerder of de hotelier in het buitenland zien aan te spreken. Daarbij is niet altijd duidelijk op basis van welke voorwaarden en welk recht. In noodsituaties is er bovendien geen partij die zich aangesproken voelt vakantiegangers te repatriëren.
Eén reactie
Een begrijpelijk punt van discussie, maar moeten we dit via Brussel regelen? Dat voelt als een lang traject. En is het mogelijk/nodig om de samengestelde reis dezelfde bescherming te geven als een pakketreis? Voordeel van de samengestelde reis is veelal meer keuze in het aanbod en de prijs, nadeel is inderdaad de bescherming in geval van calamiteiten. Je moet denk ik als consument het risico afwegen tegen de voordelen. Daar ligt als branche ook de taak om de consument beter te informeren over het type reis dat men boekt. De consument heeft zelf namelijk geen idee wat het verschil is.
De stakingen van de luchtverkeersleiding in Frankrijk van afgelopen dagen is een tastbaar voorbeeld. Wij hebben een aantal klanten moeten informeren over de annulering van de vluchten, dan kom je er snel achter dat de men niet goed op de hoogte is omtrent de verantwoordelijkheden. Lastige telefoongesprekken tot gevolg, maar gelukkig is vaak een restitutie mogelijk. Het is echter wel erg afhankelijk van de situatie.
Kortom, ik denk betere informatie richting de consument en bewust maken van de risico’s. Dan kan de consument zelf besluiten een traditionele pakketreis te boeken of een samenstelling.