Na enige tijd van het uitvoeren van de nonstop-vlucht GA88 Jakarta – Amsterdam door Garuda Indonesia is gebleken dat de runway op de luchthaven van Jakarta moeite heeft met het gewicht van het volgeladen toestel. Reden voor Garuda Indonesia op het vliegschema aan te passen. De luchtvaartmaatschappij heeft besloten om de komende maanden voor drie van de zes vluchten per week naar Schiphol een tussenstop in Singapore te maken. Op die manier verliezen de toestellen vanuit Jakarta minder brandstof.

Op de drie andere vluchten richting Schiphol schrapt de vliegtuigmaatschappij de verlenging van de route richting Londen Gatwick. Garuda hoeft op die dagen dus geen vracht en passagiers mee te nemen voor Londen en hierdoor blijft het gewicht onder de gestelde limiet. Bovendien wordt hierdoor de beschikbare capaciteit naar Amsterdam vergroot.

PT Angkasa Pura II, de uitbater van de luchthaven in Jakarta, heeft onlangs het PCN (Pavement Classification Number) van beide start- en landingsbanen verlaagd. Het PCN is een standaardmaat om de sterkte van o.a. een start- of landingsbaan uit te drukken en dient om te voorkomen dat het oppervlak aan meer gewicht wordt blootgesteld dan het kan dragen. Hiermee helpt men de levensduur van het beton te verlengen. De luchthaven Soekarno-Hatta erkent het probleem en is een project gestart om de betreffende runway te verbeteren, zodat het beter als internationale luchthaven kan functioneren. Tot die tijd is Garuda Indonesia echter genoodzaakt om een oplossing voor het overschrijden van het maximale gewicht te vinden.