Nederland is voorloper op het gebied van themavakanties. Dat blijkt uit een rapport dat vandaag is gepubliceerd door twee disruptieve spelers in de reisindustrie, viagogo en TravelBird. Vakanties die georganiseerd zijn rondom een bepaald thema of event spreken de Nederlandse vakantieganger enorm aan.

Volgens ticketmarktplaats viagogo kopen Nederlandse consumenten in tegenstelling tot andere Europeanen, vaker tickets voor internationale evenementen (concerten, festivals en sportevenementen) via het platform. Van de tickets die door Nederlanders worden gekocht is 53% voor internationale evenementen. Wereldwijd gezien is dit 40%. Deze trend wordt bevestigd door TravelBird. Zij laten zien dat 96% van de Nederlanders liever naar het buitenland gaat voor een lange vakantie (meer dan vijf nachten) dan in eigen land blijft. Voor een korte vakantie (twee tot drie nachten) geldt dat 67% liever naar het buitenland gaat. TravelBird ziet een groei in het boeken van themavakanties, zoals het noorderlicht bekijken, een rondreis door China, yogalessen in Central Park en culinaire reizen zoals het maken van mozzarella in Italië.

Een belangrijke factor in deze verschuiving is toegankelijkheid, gegarandeerd comfort en support. Diensten als een ticketgarantie, het kopen van een ticket in je eigen valuta, een goede klantenservice, cross-platform toegang en een app, hebben er allemaal aan bijgedragen dat viagogo in de ogen van de consument een betrouwbaar platform is om internationale tickets te kopen. 
Daarnaast wil TravelBird reizigers inspireren met pakketreizen en aanbiedingen die veel activiteiten en comfort bevatten.

Wanneer gekeken wordt naar Nederlandse evenementen die veel internationale bezoekers trekken, is Sensation het meest populaire festival van 2015. Fans van over de hele wereld konden niet wachten om onderdeel te zijn van het grootste ‘Legacy-evenement’ ooit. Op de tweede plek komt het SFX-evenement DEFQON1. Data tonen aan dat de vraag naar tickets voor evenementen in Amsterdam voornamelijk groot is in Engeland, Amerika, Frankrijk, Brazilië en Australië. Het onderzoek dat vandaag bekend is gemaakt, toont tevens aan dat de meeste Nederlanders, als ze zoeken naar internationale tickets, voornamelijk kaarten voor sportevenementen zoeken. Het gaat dan vooral om voetbalwedstrijden. Zes van de tien evenementen waar Nederlanders heen gaan zijn sport-gerelateerd. Onder Nederlanders zijn clubs als Borussia Dortmund, FC Barcelona en Real Madrid het meest populair.

Joost Valster, Country Manager, TravelBird Nederland, zegt: “Er is een duidelijke verschuiving te zien in hoe mensen hun vakantie willen doorbrengen. We zien dat reizigers meer open staan voor nieuwe ideeën en graag verrast worden door ervaringen waar ze zelf nooit aan gedacht zouden hebben. De rondreis door China is bijvoorbeeld nu al de populairste vakantie in 2015. Daarnaast zien we dat de locatie en de accommodatie minder zwaar meewegen wanneer een vakantie wordt geboekt. De consument wil een bepaald kwaliteitsniveau, maar een activiteit – als fietsen door Zweden of het maken van wijn in Italië – is vaak de doorslaggevende factor.