Met een opkomst van ruim 80 (zelfstandige) reisagenten werd er gisteren volop warmgelopen voor de Oktober Cruisemaand tijdens de workshop die CLIA organiseerde in de CruisePort van Rotterdam. Zowel Holland America Line, Carnival Cruise Lines, Norwegian Cruise Lines, MSC Cruises en Princess Cruises gaven er presentaties gevolgd door een scheepsbezoek aan de Royal Princess.
“Er moet wel wat gebeuren”, aldus CLIA-voorzitter Erik Schuffel, die daarmee terugkijkt op het aantal Nederlandse cruisereizigers dat in 2014 met 4,3 % daalde in vergelijking met 2013. “Maar ik geloof er zeker in dat het aantal passagiers gaat toenemen. Maar, dat kan dat alleen in combinatie met aanbod, want aanbod creëert vraag”.
Schuffel benadrukte tijdens de workshop dat een cruise het ultieme product is voor de reisagent om zijn of haar toegevoegde waarde tentoon te stellen. “Als er een product is waarvan de klant geen idee heeft waar die moet zijn, dan is het wel het cruise-product. Consumenten die zelf een cruise gaan uitzoeken zijn er tien keer zoveel tijd mee kwijt. Maar wie als reisagent het cruise-product wil verkopen, moet het product wel kennen. Maak zelf een cruise, let op de agentenaanbiedingen. Maar vooral; geloof in jezelf en investeer in jezelf.”
Bekijk hieronder de video die Kees Kooijmans van Cruise Vertrekpunt heeft gemaakt.