“Het hotelbeleid van Thomas Cook begint zijn vruchten af te werpen binnen de organisatie, met een groei van ruim 20% in deze hotels kan men spreken van een groot succes”, aldus Karl Schattmeier (managing director van Thomas Cook Hotels & Resorts) en Christoph Debus (verantwoordelijk voor alle hotels en airlines binnen de Thomas Cook Groep), die benadrukken dat de constante door-ontwikkeling van de eigen hotelformules van Thomas Cook een belangrijk proces is.

Vandaag de dag zijn er meer dan 200 hotels ondergebracht in het Thomas Cook hotelportfolio wat in Nederland onder het merk Neckermann wordt verkocht. Het enige segment dat Thomas Cook nog niet vanuit haar eigen portfolio aanbiedt is het luxe-segment. De touroperator laat weten dat daar ook nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt en dat de behoefte aan een eigen luxe hotelmerk niet direct aanwezig is, aangezien de reisorganisatie goede contracten heeft met ’s werelds beste hotelketens.

“Je kunt zeggen dat we de trotse eigenaren zijn van mooie hotelformules die goed aanslaan bij het publiek. Tot nu toe zijn het voornamelijk franchise hotels, er zijn slechts enkele hotels die wij in ons bezit hebben”, aldus Debus over de toekomst van de hotel business van Thomas Cook . Met de toetreding van de Chinese investeringsmaatschappij Fosun heeft Thomas Cook een verdere investeringsgarantie in de toekomst van de hotelbranche kunnen maken.

“We zien vooralsnog absoluut geen nadelen”, aldus Schattmeier op de vraag of het helpt dat hotels  internationaal worden aangeboden in alle Thomas Cook markten. “Veel van onze gasten stellen een internationale mix van vakantiegangers in de hotels tijdens hun vakantie zeer op prijs. Maar er zijn ook hotels die we uitsluitend in één markt aanbieden. Thomas Cook Scandinavië bijvoorbeeld heeft hotels waarbij de vraag vanuit Scandinaviërs zelf zo groot is dat we deze niet internationaal aanbieden”. Er is juist een groot concurrentievoordeel voor de reisgigant door de internationale aanwezigheid. Zij kunnen als internationaal team binnen dezelfde organisatie van elkaar leren. Dat is gunstig voor de vakantiegangers. Zo is, buiten Nederland de online affiniteit zeer hoog in Scandinavië en Engeland hierdoor kan de Nederlandse tak van de organisatie, onder het merk Neckermann meeliften op product innovaties en de kracht van het volume. Het gratis kunnen aanbieden van WiFi in het gehele hotel is al jaren een van de belangrijkste wensen van Nederlanders en met hulp van het internationale volume is dat sneller gerealiseerd.”

Foto: Christoph Debus en Karl Schattmaier.