De jaarlijkse mediaworkshop Travel Pressentation vindt op 29 oktober plaats in Utrecht, de vakantiehoofdstad waar jaarlijks pakweg 120.000 bezoekers zich laten inspireren voor hun volgende vakanties en trips. Nieuw is het voorprogramma met een presentatie van actuele vakantiemarktontwikkelingen door NBTC-NIPO Research.
Tien weken voorafgaand aan de Vakantiebeurs in januari 2016 komen 120 journalisten, bloggers en publicisten naar het Beatrixgebouw van de Koninklijke Jaarbeurs voor de jaarlijkse toeristische mediaworkshop. Hier verzamelen ze nieuws en maken ze plannen voor inspirerende reisreportages die de reislust van de consument opwekken. Het aantal gasten van Travel Pressentation is weliswaar maar één promille van het bezoekersaantal van de Vakantiebeurs, maar met hun artikelen, reisreportages, vakantietips bereiken de mediarelaties een miljoenenpubliek. De impact van de reisreportages verhalen in weekeindbijlage van dagbladen, de reisprogramma’s op radio en televisie, populaire magazines met reisrubrieken, en populaire weblogs is enorm.
Voldoende reden voor 45 tot 50 bedrijven in de internationale reisbranche, variërend van Accommodatieverschaffers tot Zeecruises, om vertegenwoordigd te zijn en hun reisaanbod voor 2016 persoonlijk toe te lichten. Deelnemende bedrijven zijn positief gestemd, want vakanties naar het buitenland zitten weer in de lift. Nederlanders spenderen meer aan reizen naar het buitenland, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In het tweede kwartaal van dit jaar telden de reisbestedingen op tot 3,5 miljard euro. Dat is zes procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Nikoline van der Werf, woordvoerster van Travel Pressentation: “Alle reden om positief uit te kijken naar de mediaworkshop in Utrecht. Onze formule is al vijftien jaar succesvol. Het medialandschap heeft sinds 2000 een complete metamorfose ondergaan, maar onveranderd is de behoefte van de pers om in één middag met zoveel verschillende interessante marktpartijen in gesprek te komen, concrete plannen te maken en noviteiten te verzamelen. We spelen in op de behoeften van de journalist. Het uitbreiden van aanbieders is geen doel op zich, maar deelnemers die het aanbod verrijken zijn altijd welkom.”
Een nieuw onderdeel van Travel Pressentation is een voorprogramma met een presentatie van actuele cijfers en ontwikkelingen van de Nederlandse vakantiemarkt door NBTC-NIPO Research. Voorafgaand aan de opening van de “Utrechtse vakantiebeurs voor mediarelaties” zal Ad Schalekamp, de directeur van het markt leidend onderzoeksbureau op het gebied van vakantie en vrije tijd, inzicht geven in de vakantiewensen van de consument. Voorzien van de laatste trends kunnen journalisten daarna de hele middag gericht “shoppen” bij het toeristische bedrijfsleven.