De ontwikkelingen rondom het drie maanden geleden gelanceerde platform MyTravelPlanner.nl gaan snel. Het platform biedt alle informatie en een persoonlijke to-do-list voor reisvoorbereiding. Danny van der Harst en Erik Liet, die het ontwikkelden met onder andere het ministerie van Buitenlandse Zaken, Douane, CIBT Visas, Europeesche Verzekeringen, Gezond op Reis en GWK Travelex, laten tegenover TravelPro weten dat er veel interesse is vanuit de reismarkt.

Wie MyTravelPlanner.nl bezoekt ziet in enkele kliks de meest belangrijke informatie voor een goede reisvoorbereiding, zoals reisadviezen van MinBuZa en informatie over vaccinaties en je verzekering. “Wij hebben een lekkere start gehad met veel media aandacht en zitten nu met onder andere de ANVR en de Consumentenbond om de tafel om extra relevante content voor de reiziger toe te voegen”, aldus Van der Harst. “Binnenkort gaan we, mede namens onze partners de reismarkt nog beter informeren over mogelijke samenwerkingsvormen. Het platform is enerzijds een nuttige tool om je klanten goed voorbereid op reis te laten gaan. Daarnaast leveren transacties op Mytravelplanner.nl die binnenkomen via de websites van reisorganisaties een interessante kickback fee voor de reisorganisatie op. We hebben een affiliate structuur waardoor we precies kunnen traceren van welke reisorganisatie bezoek komt op de site. Het is dus een service tool en verdienmodel tegelijk!”

Gratis tool
Ronald Matto, Account Manager bij de Europeesche Verzekeringen, ziet in het initiatief een absolute meerwaarde voor zowel consument als (zelfstandige) reisagent en touroperators. De verzekeraar biedt op Mytravelplanner.nl naast verzekeringsinformatie per land, ook de mogeljikheid om je reis- of annuleringsverzekering meteen af te sluiten. “Het is ideaal om in één tool alle belangrijke informatie voorbij te zien komen die je nodig hebt naast het boeken van een reis. Alles staat erin, waar een reisorganisatie normaal gesproken bij verschillende bedrijven moet zoeken. Natuurlijk worden onze verzekeringen al door veel reisagenten verkocht of worden wij op z’n minst meegenomen in het boekingsproces. Of reisagenten van MyTravelPlanner.nl minder commissie krijgen dan wanneer ze rechtstreeks bij de Europeesche afsluiten? Wij hebben eigen provisieafspraken met de reisorganisaties. Als de verzekering via MyTravelPlanner wordt gesloten, gaat er provisie naar MyTravelPlanner. MyTravelPlanner.nl gaat zelf met relaties om tafel om hierover afspraken te maken. Ik zie het als een extra kans voor reisorganisaties. Zij kunnen gratis gebruikmaken van een mooie complete tool. Alle verkoop die ze hiermee naast hun eigen boekingsproces kunnen genereren is extra.  Voor alle reispartners waar wij mee werken is MyTravelPlanner een mooi platform waarmee je een op maat gemaakt advies krijgt. In onze ogen een mooie meerwaarde voor de reisbranche.”

Overtuigen
De initiatiefnemers kozen bewust voor samenwerking met partners met autoriteit die de meest betrouwbare data konden leveren. Erik Liet: “Hoe lang het duurt voordat wij een volledige vakantie gaan aanbieden via MyTravelPlanner? Nee, dat gaan wij niet doen. Het is onze strategie om ervoor te zorgen dat dit de beste service is op het gebied van de voorbereiding en niet de boeking. Wij willen dat dit gebruikt gaat worden door de organisaties waar je de reis kan boeken. Wij willen marktleider worden in reisvoorbereiding. Je moet niet om ons heen kunnen. Welke partijen er mee gaan doen? We zitten nu in de fase dat we daar nog niks over kunnen zeggen, maar we zijn nu met ruim 30 partijen in gesprek. En we hebben de intentie om op de Vakantiebeurs iets te doen. Maar hoe en wat is nog niet duidelijk”.

Hoe werkt het?
Reisagenten die geïnteresseerd zijn in een samenwerking krijgen een login voor het systeem en promotie materiaal. Wanneer MyTravelPlanner niet op het reisbureau wordt uitgevoerd, kan de klant ook thuis MyTravelPlanner bezoeken. Door een unieke identity code herkent het systeem dat het de klant van bijvoorbeeld ‘Reisbureau Jansen’ is. Liet: “Nederlanders zijn een beetje verwend en denken; we regelen alles een dag voor vertrek. Als reisbedrijf wil je een goede invulling geven aan je informatieplicht, de zogenoemde ‘duty of care” en liefst daarvoor beloond worden. Agenten die met MyTravelPlanner werken bieden hun reizigers een betrouwbare service en krijgen op zeven conversiemomenten de mogelijkheid te verdienen, terwijl je als reisbedrijf niks hoeft te doen.