KLM gaat het vanaf januari 2016 aantrekkelijker maken voor zakelijke klanten om verder te gaan samenwerken met de luchtvaartmaatschappij, dat hebben Harm Kreulen (Directeur KLM Nederland) en Toon Balm (VP Sales & Services KLM Nederland) laten weten tegenover TravelPro.
Met haar nieuwe contractbeleid wil KLM aantrekkelijker (meer korting en volledig toepasbaar voor alle corporate boekingsklassen), eenvoudiger (een contractmodel gegarandeerd voor twee jaar en kortingen worden vastgezet voor één jaar) en transparanter zijn. Daarnaast wil de luchtvaartmaatschappij ook meer inzetten op maatwerk, waarmee er meer ruimte komt voor de mogelijkheden voor routedeals.
“We hebben 2015 geëvalueerd en gezien dat de markt niet echt is gegroeid. Voor volgend jaar verwachten wij hetzelfde en tegelijkertijd neemt de concurrentie wel toe. KLM moet haar positie verdedigen en waar mogelijk uitbouwen. Daarom hebben we ons contractbeleid voor de corporate contracts wat agressiever ingestoken”, aldus Kreulen.
Begin dit jaar organiseerde KLM haar allereerste Corporate Day. Balm: “Wij zijn in constante dialoog met onze zakelijke klanten. Middels die dialoog en panels is gekeken naar wat wij wel en niet bieden. Met de nieuwe contractstructuur ben ik van mening dat wij de wens van de klant nog beter dan dat wij dat al deden teruggeven in een contractvorm.
KLM zag het aantal corporate accounts de afgelopen jaren groeien tot 240, waarbij de echte groei kwam via small and medium-sized enterprises die met name worden gecontracteerd op basis van het BlueBiz-programma op basis waarvan rond de 15.000 contracten op zijn afgesloten. Op dit moment haalt KLM Nederland zo’n 60% tot 65% van haar inkomsten uit de (voornamelijk gecontracteerde) zakelijke markt met enerzijds de corporate contracten en anderzijds de BlueBiz contracten.
Lees meer in TravelPro #45.
Eén reactie
Wat een oneerlijke concurrentie, de commissies voor ons werk voor KLM destijds ontnomen, wordt nu gebruikt om een eigen dealtje te sluiten met ‘Zakenlieden’.
Deze groep zijn we dus kwijt.
Ik moet nog steeds denken aan de oude leus van de KLM
‘Partners in progress’