Marriott International, Inc. en Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc. zijn het unaniem eens geworden over een definitieve fusie-overeenkomst, waardoor ’s werelds grootste hotelketen ontstaat. In totaal legt Marriot 1,3 miljard euro in aandelen en cash neer voor Starwood. Met de fusie gaat naar schatting een besparing van 186 miljoen euro op jaarbasis gepaard.

 De drijvende kracht achter deze transactie is groei. Vandaag is het begin van een ongelooflijke reis voor onze twee bedrijven. We verwachten te kunnen profiteren van het beste talent van beide bedrijven. We gaan samen mooie dingen doen ‘The World’s Favorite Travel Company'”, aldus Arne Sorenson (President and Chief Executive Officer of Marriott International).

Marriott heeft negentien hotelmerken, waaronder Renaissance Hotels, Ritz-Carlton,  Courtyard, Gaylord Hotels en Marriott Hotels. Westin, Le Méridien, Design Hotels en W Hotel zijn enkele van de elf merken die onderdeel zijn van Starwood. Samen hebben beide partijen nu in totaal 1.1 miljoen kamers, 5500 hotels en resorts in meer dan 100 landen.

“Er wordt niks gewijzigd aan het SPGprogramma, het aantal Starpoints® en bestaande reserveringen. Bezoekers blijven Starpoints en verblijfs-/nachtkredieten verdienen, evenals bonus Starpoints“, aldus Chris Holdren (Senior Vice President, Starwood Preferred Guest).

De op één na grootste hotelketen ter wereld is nu InterContinental Hotels Group met 710.000 kamers. Hilton Worldwide is met 708.000 kamers de op twee na grootste hotelketen.