Sambasso (voorheen BAS Retail Platform genoemd) is woensdag jl. onder grote belangstelling gelanceerd tijdens de SamBASso Dag (voorheen de BAS-dag). Diverse (grote) retailers tekende er een intentieverklaring (74% van de aanwezigen). Bert Wildeman, algemeen directeur Sambasso: “Er waren zoveel deelnemers die een intentieverklaring wilden tekenen, dat we gewoon exemplaren tekort kwamen”. Sambasso heeft een exclusieve samenwerking met Fadiro/BAS en wil de Nederlandse retail alternatieven bieden met (nieuwe) eigen merken die altijd eigendom blijven van de retail.
“Wij maken ons met Sambasso hard voor de retail. Van leveranciers eisen wij een boekbare website ten behoeve van het retailmerk waarvan de afwikkeling te allen tijde via de retail gaat, een goede basiscommissie voor bijvoorbeeld groepsreizen van 8% over de gehele reissom en ingebouwde Sambasso techniek waarmee de boeking aan de retailer wordt toegewezen. We zien op dit moment te vaak dat reisagenten een merknaam groot maken, maar daar niet (voldoende) voor worden beloond. Van partijen die met ons meedoen die ook een direct kanaal hebben, eisen wij dat ze op die website dezelfde prijzen hanteren. Alle leveranciers die mee willen doen, worden door ons onderzocht. Het moeten betrouwbare partijen zijn die ANVR-/SGR-lid zijn”, aldus Wildeman. Wie nu meedoet krijgt de eerste zes maanden gratis en betaalt vervolgens 4,75 euro per maand (per ANVR-nummer), ZRA’s betalen 0,75 euro per maand.
Enkele van de nieuwe merken die Sambasso gaat lanceren zijn Ster Cruises (in samenwerking met Fleur Broer, nu Cruises Only en voorheen Cruise Travel), Weg van de massa (in samenwerking met Rick ter Laak van Illios Reizen/Travelia), Per Vliegtuig, Boek nu een stedentrip en Boek nu een hotel (in samenwerking met Mikel van Nimwegen en Danny Ruitenberg (Vuelandia) en Naturist2Go.nl (in samenwerking met Christy-Anne Kniestedt van Internatuur). NJ Travel (van Niels Garretsen en Jop Peters) gaat het nieuwe retailmerk Tolvignetten Planner vullen en gaat ook inspelen op e-visa, milieustickers en andere reisgerelateerde producten als evenementenkaartjes, e.d.). Wandelvakanties Europa wordt het nieuwe Retailmerk van Stap Reizen (Henk van Wijngaarden). Rob Kusters van direct seller World Wide Travel Group komt met een verre reizen merk via Sambasso. Over de retailnaam van NRV (Gerrit Slot) wordt achter de schermen nog druk nagedacht. Daarnaast zullen ook Zonvlieg en Per Bus worden gelanceerd. Bonanza wordt een nieuwe oplossing voor het boeken van Duitse touroperators, waar ook het nieuwe merk Tollereizen om de hoek komt kijken.
De websites van de diverse merken worden op dit moment ontwikkeld en zullen gefaseerd live gaan. “De merken zijn via het Sambasso-platform te boeken door retailers, maar ook B2C kan er worden geboekt. Maar de retailer ontvangt te allen tijde de commissie. Voldoet een leverancier niet aan de verwachtingen of houdt deze zich niet aan de afspraken dan nemen we afscheid, maar het merk blijft van Sambasso”, aldus Wildeman. Waarschijnlijk gaat Ster Cruises vrij snel live en volgen andere merken in januari/februari.
Foto (v.l.n.r.): Gerda Land, Theo Hoving, Bert Wildeman en Erik Land.