Cruises worden steeds populairder. In 2014 waren er maar liefst 109.064 Nederlandse passagiers aan boord van een cruiseschip. Naar verwachting zal het aantal stijgen in het jaar 2015. Als onderdeel van een online enquête wilde cruiseportaal DREAMLINES weten waar cruise-liefhebbers waarde aan hechten bij hun reis. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zich aan boord voornamelijk comfortabel willen voelen en kunnen ontspannen.
Een cruise is een complex en advies-intensief product; dit komt duidelijk tot uiting in de resultaten van de enquête: Voor acht van de tien respondenten speelt een cruisespecialist een grote (38 %) tot zeer grote (41 %) rol. Het opsplitsen van leeftijdsgroepen laat zien dat de focus onder de 50- tot 69-jarigen nog groter is op het gebied van hulp bij het boekingsproces. Een andere bevinding: de Nederlanders willen liever all-inclusive pakketten. Ongeveer drie op de vier respondenten heeft aangegeven het belangrijk (35 %) of zeer belangrijk (42 %) te vinden dat vluchten en eventuele hotelovernachtingen voor hen worden georganiseerd. Naast deze factoren wordt het financiële aspect niet genegeerd. Twee derde van de ondervraagden wil graag boeken voor een gereduceerd tarief (belangrijk: 42 %, zeer belangrijk: 26 %).
Service
Voor 84% van de respondenten is een hoog niveau van service een vereiste: 57% vindt het belangrijk en 27% zelfs zeer belangrijk. Terwijl sportactiviteiten en wellness-mogelijkheden aan boord minder van belang zijn voor de respondenten, is het entertainment aan boord des te belangrijker: 54% vindt dit namelijk van groot belang. Een ander aandachtspunt voor de Nederlandse cruisemarkt is dat drie kwart van de respondenten een goed georganiseerd excursieprogramma belangrijk of zelfs zeer belangrijk vindt. Wat betreft de grootte van het schip zijn de Nederlandse passagiers het eens: twee derde van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een middelgroot schip van 751 tot 2.000 passagiers. Slechts één op de vijf mensen geeft de voorkeur aan een groter cruiseschip. De perfecte duur van de cruise ligt voor meer dan de helft van de respondenten in de leeftijdscategorie van 50 tot 69 jaar tussen de acht en 15 dagen. Belangrijk hierbij is dat het grootste deel van deze respondenten al met pensioen is en dus gemakkelijk op reis kan.