Waarom wil Expedia, een van ‘s werelds grootste OTA’s, lid worden van een branchevereniging in een kikkerlandje als Nederland? TravelPro sprak Expedia’s René Nieuwmans (Head of Commercial Benelux Expedia), nadat het vakblad eerder al sprak met Walter Schut (adjunct-directeur ANVR) over het feit dat Expedia deze week officieel ANVR-lid werd.
Waarom is het ANVR-lidmaatschap zo belangrijk voor Expedia?
“Met het ANVR-lidmaatschap hebben we de mogelijkheid om lokaal bezig te zijn en mogen we het ANVR-logo op onze website plaatsen. Voor ons is dat belangrijk, omdat de Nederlandse consument dat logo vrijwel direct zal herkennen, het is een kwaliteitsstempel en brengt voor onze pakketreizen ook de zekerheid van het Calamiteitenfonds met zich mee. Wij hopen dat mensen die Expedia niet kennen door het ANVR-logo er van overtuigd zijn het boeken van een reis bij Expedia bepaalde garanties met zich meebrengt en dat men zich er veilig bij voelt. Een andere belangrijke reden dat wij ANVR-lid wilden worden, is omdat wij als online partij graag willen meepraten over de dingen die er gebeuren. Zowel over wat er op de Nederlandse markt gebeurt, als over wat er in Europa gebeurt. De ANVR is een sterke lobby-organisatie als het gaat om maatregelen die van toepassing zijn voor de Nederlandse en Europese wetgeving. Wanneer er over dat soort dingen wordt gepraat willen wij als online partij ook worden gehoord. Nu zijn de meeste ANVR-leden nog traditionele partijen.”
Het grote Expedia niet groot en bekend genoeg in Nederland?
“Nee, Expedia was en is nog niet groot en bekend genoeg in Nederland. In Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk zijn we echt heel groot, maar in Nederland kom ik genoeg mensen tegen die het nog niet kennen. Toen ik begon in 2011, kenden de mensen het nog helemaal niet goed. En bij online komt ook nog eens kijken dat mensen iets sneller onzeker zijn.”
Vonden jullie dat je als online partij niet goed genoeg werd gehoord door ANVR?
“Het hele proces om ANVR-lid te worden, dat wij in samenwerking met de ANVR hebben doorlopen, heb ik als plezierig ervaren. We hebben veel van elkaar geleerd. Wij hebben ook duidelijk gemaakt hoe wij werken en dat is heel anders dan andere partijen en anders dan dat de ANVR werkt. WIj denken vaak iets anders en willen weten dat wij gehoord worden binnen ANVR. Dat gebeurt al en dat zal nu we ANVR-lid zijn ook in de toekomst zo zijn.”
Vind je dat het lang heeft geduurd?
“Ik heb er zelf vier jaar aan gewerkt en ik vind dat best wel lang, dus daar kunnen weinig misverstanden over zijn. Waarom dat zo lang heeft geduurd? Dat heeft te maken met internationale kenmerken en de Amerikaanse entitiet van Expedia. Daarom moesten wij ook met een alternatieve, aanvaardbare garantieregeling komen. Wij werken bij Expedia met grote teams op globaal en Europees niveau, dus dat was best veel werk om iedereen op de hoogte te stellen van alle procedures. Voor alles moet een akkoord komen, dingen moeten worden aangepast op de website, enzovoorts, enzovoorts.”
Heb je ook tegenwerking ervaren van partijen die jullie liever geen ANVR-lid zagen worden?
“Nee, waarom? Het ANVR-lidmaatschap heeft toch met consumentenbescherming te maken. Ik heb op geen enkele manier ervaren dat de huidige ANVR-leden ons liever geen lid zagen worden. Van veel partijen hebben we zelfs felicitaties ontvangen.”
Verwacht je dat reisagenten, nu Expedia ook ANVR-lid is, ook meer gaan verkopen via Expedia TAAP?
“Zeker, door het ANVR-lidmaatschap en het feit dat we voor onze pakketreizen ook bij het Calamiteitenfonds zitten, verwacht ik dat de retail nog sneller kiest voor de verkoop via Expedia TAAP. Het kan niet anders dan dat het hele verhaal rond ons ANVR-lidmaatschap positief overkomt op de Nederlandse branche en dus ook van positieve invloed is.”
Staat Expedia ook op de Vakantiebeurs?
“Wij staan er met Expedia TAAP tijdens de vakdag en zelf zal ik er ook rondlopen in de Jaarbeurs.”
Nieuwmans werkt sinds september 2011 bij Expedia als Senior Commercial Manager op de Trading Desk Frankrijk, Nederland en België, waar hij verantwoordelijk is voor de diverse marketing-kanalen, Destination Management en hij nauw betrokken is bij de ontwikkeling van Expedia.nl. Nieuwmans rapporteert direct aan Isabelle Pinson, de Managing Director van de Trading Desk.
Expedia.nl is onderdeel van Expedia Inc. en biedt zowel zakenreizigers als vakantiegangers informatie en tools die zij nodig hebben om een reis te zoeken, plannen, boeken en voor te bereiden. Expedia Inc. is een van de grootste online reisbureaus ter wereld en het moederbedrijf van een aantal wereldwijde marktleiders op het gebied van privé- en zakenreizen. Samen met de merken -Expedia.com ®, hotels.com ®, Hotwire ®, Egencia ™ , TripAdvisor ®, Expedia Local Expert ™, Classic Vacations ® en eLong ™ – is Expedia Inc. actief in meer dan 40 landen met vestigingen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië-Pacific. Sinds augustus 2005 is Expedia Inc. beursgenoteerd aan de Nasdaq in de VS.