NBTC-NIPO Research verwacht dat Nederlanders in 2016 weer vaker op vakantie gaan. na enkele jaren van lichte daling. Zowel het aantal binnen- als buitenlandse vakanties zal stijgen. De bestedingen aan vakanties nemen ook toe. Dit baseert NBTC-NIPO Research op onder andere grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. Vandaag worden de resultaten gepresenteerd tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs.
NBTC-NIPO verwacht dat het totaal aantal vakanties met zo’n 2% stijgt; Nederlanders ondernemen zowel meer binnen- als buitenlandse vakanties. Voor buitenlandse vakanties wordt een groei van zo’n 3% verwacht. Het aantal buitenlandse vakanties groeit daarmee naar 18,6 miljoen. Voor vakanties in eigen land wordt een meer bescheiden groei van circa 1% verwacht, wat resulteert in 17,2 miljoen binnenlandse vakanties. De totale bestedingen aan vakanties stijgen naar verwachting met zo’n 3% en komen uit op zo’n 16,5 miljard euro.
De belangrijkste verklaring voor het positieve vakantiesentiment vormt de aantrekkende economie. De combinatie van groeiend consumentenvertrouwen en stijgende koopkracht stimuleert de reislust. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen zouden het positieve gevoel nog wat kunnen temperen. “Maar de ervaring leert dat de effecten daarvan veelal tijdelijk en lokaal zijn. De consument wil graag op vakantie en kiest voor bestemmingen die als veilig worden ervaren”, aldus NBTC-NIPO.