‘Alhoewel het nog te vroeg is om conclusies te trekken, kan uit de marktaandeelcijfers wel worden afgeleid dat, door de forse verkoopdaling vanaf september, de via agenten verkochte omzet van de Lufthansa groep over het hele jaar 2015 met bijna 9% is gedaald, bij een marktgroei van 7%’, dat meldt de ANVR in een bericht waarin het BSP-cijfers en ANVR Market Share Data rapportage deelt.
Het aantal verkochte tickets van IATA-carriers via Nederlandse agenten steeg steeg in het jaar 2015 fors. In totaal werden er door agenten bijna 6,3 miljoen vliegtickets verkocht (+7,2%) met een totale waarde van meer dan € 3 miljard (+6,6,%). De gemiddelde ticketwaarde daalde in de BSP-cijfers met 0,5%. Inclusief taks was de gemiddelde ticketprijs in 2015 € 478. Exclusief taks was dit € 313.
De Lufthansa Group liet in de zomer van 2015 weten dat het vanaf september 2015 € 16 heft op tickets die via distributiesystemen worden geboekt. ‘Een negatief besluit voor reisagenten en touroperators om voor boekingen in de CRS een toeslag te vragen en haar eigen verkoopkanaal hierin te bevoordelen’, aldus de ANVR, die ook tegenover TravelPro meermaals haar onvrede uitte over de actie van de Lufthansa Group.
In oktober 2015 was de totale ticketverkoop door ANVR-leden met +8,7% gestegen ten opzichte van oktober 2014, maar voor de Lufthansa Group werd een absolute daling geregistreerd van méér dan -25%. In oktober werden totaal bijna 32.000 tickets Lufthansa Group verkocht via ANVR-agenten. En dat is ruim -31% minder dan wanneer de Lufthansa Group van dezelfde groei zou hebben geprofiteerd als vrijwel alle andere luchtvaartmaatschappijen.