Airbnb heeft het deze week weer zwaar te verduren. De online marktplaats voor de verhuur en het boeken van privé-accommodaties krijgt deze week de kritiek over zich heen van de American Hotel & Lodging Association (AH&LA). Vorige week kreeg de website te maken met bakken kritiek uit Amsterdam, waar verhuurders van de site werden gegooid omdat ze hun accommodatie vaker dan de wettige 60 nachten per jaar verhuurde.

Volgens AH&LA CEO Katherine Lugar bleek uit onderzoek, dat AH&LA in samenwerking uitvoerde met Penn State University’s School of Hospitality Management, dat in grote Amerikaanse steden  zakelijke verhuurders belasting ontduiken en de wet aan hun laars lappen. Airbnb heeft het onderzoek zeer gebrekkig en misleidend genoemd.

Uit het onderzoek zou blijken dat naar schatting bijna 40% van de omzet van Airbnb in de twaalf grootste Amerikaanse stedelijke gebieden (New York, Chicago, Los Angeles, Philadelphia, Miami, Houston, Dallas, Phoenix, San Antonio, San Diego, San Francisco en Washington D.C) wordt gegenereerd door verhuurders met ten minste twee eenheden, en dat bijna 30% van de omzet werd gegenereerd door zogenaamde full-time hosts‘ die hun ‘privé’-accommodatie ten minste 360 dagen per jaar verhuren.

Miami spant de kroon, want ‘full-time hosts’ genereren hier 61% van de Airbnb inkomsten. In New York gaat het om 24% van de totale omzet, in Los Angeles om 31% en in San Francisco om 22%. Waar de AH&LA studie het over bijna 2700 full-time hosts heeft in de twaalf steden, laat een woordvoerder van Airbnb weten dat het om zeven full-time hosts gaat. Ook liet Airbnb weten dat in New York ongeveer 95% van de verhuurders één prive-accommodatie op Airbnb heeft staan en dat het gemiddelde aantal jaarlijkse overnachtingen van een host 42 per jaar is. In San Francisco wordt de gemiddelde Airbnb woning 90 nachten per jaar verhuurd. “Dit rapport maakt gebruik van misleidende gegevens en valse claims. Ze vallen er middenklas gezinnen mee aan die hun huis willen delen om met het verdiende geld de rekeningen te betalen” aldus een woordvoerder van Airbnb.

HomeAway, dat begin dit jaar is overgenomen door Expedia Inc., heeft de toon is gezet middels haar eerste campagne ‘It’s Your Vacation, Why Share It?‘ en de bijbehorende commercial. In het persbericht dat het deze week verstuurde geeft het aan in de campagne met humor de nadelen van vakanties in hotels en ‘deel’-accommodaties als die van Airbnb te willen blootstellen…

https://www.youtube.com/watch?v=Ylil-RlERSs