Het onlangs aangekondigde TradeYourTrip, een marktplaats voor pakketreizen, zorgt voor verdeelde meningen binnen de branche. TradeYourTrip CEO Mark van der Wal laat tegenover TravelPro weten het leven van airlines en touroperators niet zuur te willen maken. Van der Wal: “Via onze marktplaats kunnen reisagenten commissie behouden en zelfs nog een extra succes-fee verdienen.”
“Ze kunnen klagen en zich verzetten, maar ze zouden zich ook kunnen beseffen dat dit gaat gebeuren en bedenken hoe ze er onderdeel van kunnen uitmaken. Uiteindelijk is samenwerken de kern van de internet beweging. Ik werk het liefst samen, aangezien er ook voor de touroperators kansen ontstaan ten aanzien van ons platform”, aldus Van der Wal, die vol zelfvertrouwen is dat TradeYourTrip gaat lukken.
Coby van Dongen (de Jong Intra Vakanties) laat tegenover TravelPro weten dat het haar te ver gaat om standaard te zeggen dat pakketreizen van de Jong Intra Vakanties op TradeYourTrip geplaatst kunnen worden. “Als je als touroperator een samengestelde maatwerkreis hebt verkocht met diverse leveranciers, waar vele uren arbeid in zit, dan kan je voor 27 euro onmogelijk opnieuw met alle partijen contact gaan leggen voor wijzigingen. En dan laat ik nog geheel buiten beschouwing wat het wijzigingen van vliegtickets kost. De schoorsteen moet wel blijven roken. Ik zet op voorhand mijn vraagtekens bij dit initiatief, omdat ik weet hoeveel werk en kosten er achter het omboeken van een reis zit.”
Europeesche Verzekeringen laat weten Tradeyourtrip een mooi alternatief te vinden voor reizigers die geen annuleringsverzekering hebben afgesloten, of er geen beroep op kunnen doen. “Hiermee kan de reiziger mogelijk toch nog een vergoeding krijgen voor de gemaakte kosten. Net als bij andere marktplaatsen heeft de reiziger echter geen garantie op doorverkoop of op de hoogte van de vergoeding. In dat opzicht is het geen vervanging voor een annuleringsverzekering. Met een annuleringsverzekering is volledige vergoeding van de annuleringskosten wel gegarandeerd”, aldus een woordvoerster.
Frank Radstake laat namens de ANVR weten dat in artikel 11 van de ANVR-Reisvoorwaarden, in overeenstemming met de Nederlandse wet (BW 7:506), staat dat er kosten in rekening kunnen worden gebracht voor een indeplaatsstelling. “Afhankelijk van de voorwaarden van de leverancier. Die kosten zijn voor rekening van de consument.” Volgens Van der Wal heeft de ANVR buiten de wetgeving om één regeltje toegevoegd. “Die regel staat dus officieel niet in de wet, maar het is wel de regel waar luchtvaartmaatschappijen en touroperators zich op beroepen in geval van lijnvluchten. In die regel staat: ‘Wij werken mee aan een pakketreis, tenzij één van de dienstverleners zich daartegen verzet.”
SolFly CEO Hans Mosselman ziet niks in het nieuwe initiatief. “Wanneer iemand z’n reis annuleert dan zal het wel eens voorkomen dat wij het nog een keer verkopen, maar meestal verkopen wij het ook niet meer en zitten wij met de schade. Het is voor mij weer een voorbeeld van iemand die denkt iets uit de reiswereld te kunnen pikken. Ik heb er niks mee en ik ga er ook niet mee samenwerken. Wil hij samenwerken met touroperators en reisagenten? Zodat hij lekker z’n zakken kan vullen over onze rug, daar doe ik niet aan mee.”
Benno Friedberg, advocaat bij Friedberg & Mahn Advocaten N.V., laat tegenover TravelPro weten: “Richtlijn 90/314 EEG artikel 4 lid 2 maakt het mogelijk om een pakketreis door te zetten aan een derde, wel onder voorwaarde dat de reisorganisator alle kosten daarvan mag afwentelen en de eerste consument mede verantwoordelijk blijft voor de gehele reissom. Ook mag er geen wijziging in het pakket worden aangebracht. Die richtlijn werkt door in onze nationale wetgeving en de ANVR heeft een en ander ook opgenomen in haar voorwaarden”. Over het feit dat Van der Wal heeft aangegeven de rechter niet zal schuwen wanneer een partij niet meewerkt zegt Friedberg: “Het dreigen met een rechtszaak is een kwalijk argument immers de reisorganisatoren kennen hun verplichtingen”.
In TravelPro #03 lees je het volledige artikel.