Kees van der Spek, journalist en presentator van ‘Oplichters in het Buitenland’ (SBS6) zegt op Twitter dat de Nederlandse reisbranche de oplichting die hij in zijn uitzending van gisteravond aan de kaak stelde niet ziet: “Reisbranche zelf ziet oplichting #antalya #storks niet. Zorgelijk! Zegt veel over hoe men over de klant denkt”.

Frank Oostdam, directeur/voorzitter ANVR reageerde met het volgende Twitter-bericht op de uitzending van ‘Oplichters in het Buitenland’: Bij het kijken naar zoveel bagger als nu in het programma ‘opgelicht in buitenland’ ga ik naar Alberto Stegeman verlangen. Dat zegt genoeg”.

Van der Spek reageerde ook op TravelPro.nl met excuses richting reisbureaumedewerk(st)ers, aangezien veel reisagenten baalden van zijn verspreking in RTL Late Night van donderdagavond 28 januari jl. “Sorry reisbureaus! En dan nog te bedenken dat ik ooit in Breda toerisme heb gestudeerd”, zo laat hij weten op TravelPro.nl.

In de bewuste uitzending van RTL Late Night vertelde Van der Spek tegenover presentator Humberto Tan dat “Nederlandse reisbureaus vakantiegangers in Turkije pushen om te beleggen in sieraden”. In die uitzending zegt Van der Spek ook dat wie iets koopt bij Storks minimaal het dubbele van de normale prijs betaalt en dat reisorganisaties achter de rug van de vakantieganger om 40% commissie ontvangen.

Van der Spek laat op TravelPro.nl weten te hopen dat touroperators net zo alert reageren op de uitzending van gisteravond, waar ruim 800.000 mensen naar keken, waarin hij liet zien dat vakantiegangers teveel betalen bij diamantair Storks in Antalya waar tijdens veel excursies een bezoek aan wordt gebracht.

Van der Spek: “Het is echt beschamend wat er in Antalya gebeurt. Er zijn contracten met enkele megastores op een afgelegen terrein bij het vliegveld waar toeristen met leugens worden gepushed om er te kopen (lees: zich te laten oplichten). De prijzen zijn extreem, tot wel meer dan tweemaal de normale prijs. En in Turkije zijn commissies van 40% normaal. Het zijn ordinaire geldfabrieken. En als klap op de vuurpijl bestelen de winkels de toeristen ook nog bij vertrek op het vliegveld door medewerkers te sturen die ‘behulpzaam’ zijn met de afwikkeling vam de douanepapieren. Onder je neus wordt dan ook nog even je VAT-refund gepikt. Ik hoop oprecht dat de fiscus hier induikt. Het gaat om heel veel geld”.

Verder gaat hij in op de relevantie van de uitzending. “Jullie als ‘insiders’ weten blijkbaar deels hoe het zit. Dit programma is voor de consument. Als de eigen touroperator meldt dat lokale winkels onbetrouwbaar zijn en gemeden dienen te worden, terwijl daar de prijzen minder dan de helft zijn, dan heet dat oplichting en misleiding. Zeker als het doel is er zelf fors van te cashen. Als dit commissiesysteem zo algemeen bekend zou zijn, dan zou niemand er meer intrappen. Maar dat gebeurt juist massaal, hebben we vastgesteld”, aldus Van der Spek.