Ging in 1966 slechts één op drie Nederlanders op vakantie, anno 2016 trekken we er massaal op uit. Gemiddeld gaat 90% van alle Nederlanders minimaal één keer per jaar op reis, met name met de auto en het vliegtuig. We reizen het liefst met partner of gezin en zoeken dan ultieme ontspanning. Een mooie omgeving staat met stip op één als onmisbaar element voor een geslaagde vakantie.

En wat ziet de toekomstige reiziger als de ultieme reisbestemming? Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken op aarde. Veiligheid van de bestemming wordt hierbij steeds belangrijker. Het reisbureau van de toekomst speelt een belangrijke rol door het aanbieden van optimaal maatwerk, tegen een goede prijs. Dit zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat D-reizen door DirectResearch liet uitvoeren onder een representatieve steekproef van ruim 1.000 Nederlanders in het kader van het 50-jarig bestaan van de reisorganisatie.

Toerisme in beweging
In 50 jaar is er ongelofelijk veel veranderd op het gebied van reizen. Maakte in 1960 30% van de Nederlanders wel eens een uitstapje met de bus naar familie, zee of pretpark, anno nu ligt de wereld open voor de reiziger. Vooral in de jaren ’80 nam het toerisme een vlucht en kwamen intercontinentale reizen op door een toenemende welvaart, meer vrije tijd en goedkope vliegtickets. Dat Nederlanders ‘caravan-fans’ zijn, blijkt niet helemaal te kloppen. Slechts 7% zegt vooral met auto + caravan op pad te gaan, tegen 50% de auto en 35% het vliegtuig.

Vakantie = ontspanning

Ontspanning is veruit de belangrijkste reden om op vakantie te gaan, zo blijkt uit het onderzoek. Dertigers in hun tropentijd geven aan dat tijd voor elkaar een belangrijke motivator is. 65-plussers zijn het meest ondernemend; zij willen op vakantie ook graag nieuwe culturen en bestemmingen ontdekken. Onmisbaar voor een geslaagde reis is een mooie omgeving, gevolgd door comfort op de accommodatie en strand op loopafstand. Vooral jongeren (21-30 jaar) hechten veel waarde aan een mooie omgeving. De afwezigheid van veel Nederlanders lijkt opvallend genoeg voor velen belangrijker dan de aanwezigheid van wifi.

Reisbureau van de toekomst
Voor het reisbureau van de toekomst is een belangrijke rol weggelegd als het gaat om op maat gemaakte reizen. Uit het onderzoek van D-reizen blijkt dat één op de drie Nederlanders het reisbureau ziet als onmisbaar. Uiteraard blijven we Hollanders, en staat de laagste prijs op een tweede plek. Ook door het bieden van aparte bestemmingen en ultieme service kan het toekomstige reisbureau zich onderscheiden.