Maakten in 2014 nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 voor een cruise. Deze terugloop is volgens CLIA te verklaren vanuit de verschuiving van in- en ontschepingshavens verder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Tussen 2011 en 2015 heeft de Nederlandse cruisemarkt een aanzienlijke groei doorgemaakt. In deze vijf jaar nam het aantal passagiers gemiddeld 7,5% toe – inclusief een daling van 2,6% in 2015.
Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren. 2016 biedt een gunstig perspectief voor de Nederlandse markt, met nieuwe cruiseschepen die de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van 3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Sinds 2008 is de Europese cruisemarkt zelfs met maar liefst 49% gegroeid.
Marlies Grent, National Director CLIA Nederland, over de Nederlandse markt: “In 2011 begon hier de opmars en hoewel de afgelopen twee jaar iets minder Nederlanders op cruise gingen, zijn we positief over 2016. Er komen weer meer schepen naar Nederland en dat gaat zeker bijdragen aan het aantal boekingen. Daarbij is het belangrijk geïnteresseerden goed te informeren over de enorme diversiteit en mogelijkheden die een cruisevakantie biedt. Zo is het een pré dat rederijen niet gebonden zijn aan vaste routes; als de situatie dat vereist, kan een bestemming worden vermeden. Cruisen is een fantastische manier van reizen die Nederlandse vakantiegangers zal aanspreken. Er is echter nog veel onbekendheid en daar ligt een belangrijke doelstelling voor de branche”.
Eén reactie
Toch hoor ik uit mijn omgeving nog veel andere geluiden, namelijk:
– De vermaledijde fooien, waar men in Nederland jaren voor gestreden heeft om die te laten verdwijnen als basisinkomen ( met name in de 40- en 50-er jaren voor o.a. kelners, obers, etc.).
– Excursieprijzen voor te hoog.
– Drankprijzen veel te hoog.
– Geen -continue – wifi of heel duur.
– Te kort tijd op de bestemming.
Dit zijn de meest gehoorde geluiden en zijn zelf redenen om niet (meer) te cruisen.