Met momenteel zeven schepen in bestelling plaats MSC Cruises opnieuw een order voor vier grote cruiseschepen die in de World klasse gaan vallen, waarvan de eerste in 2022 wordt opgeleverd. Dat zegt Pierfrancesco Vago (Executive Chairman MSC Cruises) tijdens de persconferentie die vandaag in het Élysée-paleis in Frankrijk onder toeziend oog van President Hollande is gehouden. Uniek aan deze bestelling is dat er geen enkele andere rederij ter wereld is die meer dan vijf cruiseschepen in bestelling of in aanbouw heeft.

Met in totaal elf nieuwe schepen wordt de vloot van MSC Cruises bijna verdubbeld, de rederij heeft nu twaalf cruiseschepen. Dat biedt volgens Vago ook nieuwe kansen voor de Nederlandse markt. “Momenteel wordt er in Nederland flink geïnvesteerd in de infrastructuur van de havens en dat is voor deze grote en brede schepen nodig.” In 2014 had MSC Cruises 34 afvaarten vanaf Nederlandse havens (Amsterdam en IJmuiden), in 2015 werd dit aantal teruggebracht naar nul. Dit aantal is voor komend jaar voor de rederij verhoogd met drie afvaarten vanuit Amsterdam en dit worden er voor 2017 vijf turn arounds vanuit Amsterdam. Naar verwachting wordt dit aantal voor 2018 verhoogd. Erik Schuffel (Managing Director MSC Cruises Nederland) is tevreden met de investeringen in nieuwe schepen en het verhogen van de afvaarten vanaf Nederlandse havens. “Vanuit MSC Nederland verwelkomen wij de toekomstplannen van MSC Cruises, dit geeft ons meer ruimte om in de toekomst meer schepen in te plannen op vertrekken vanuit Nederland, en niet in de laatste plaats, het geeft ons extra mogelijkheden om cruises aan een nog breder publiek aan te bieden vanwege het totale aanbod van state-of-the-art schepen waardoor zowel de cruise als het schip steeds meer een intense beleving op zich gaat worden. Consumenten verwachten steeds meer en MSC kan dat waarmaken”, aldus Schuffel tegenover TravelPro.

State-of-the-art
Vago verklaart: “De aankondiging van vandaag is weer een bewijs van onze visie dat deze sector aanzienlijke mogelijkheden biedt voor extra groei in de toekomst voor zowel ons merk als ons product. Het is ook een weerspiegeling van onze voortdurende toewijding aan innovatie en we zullen samen met STX France een nieuwe revolutionaire generatie schepen ontwerpen, welke dan het zesde prototype zal worden in onze geschiedenis. Onze jarenlange focus op innovatie zal het nieuwe prototype heel anders maken dan alles wat momenteel in de cruise-industrie reeds bestaat. Het zal de rijkste in voorzieningen en kenmerken zijn voor gasten, zowel voor gezinnen met kinderen als volwassenen en baanbrekend design met de nieuwste en het beste ‘state-of-the-art’ technologie op zee. Tevens zullen de schepen gebruik maken van de meest geavanceerde milieuvriendelijke technologie die beschikbaar is wat blijkt uit de, door vloeibaar aardgas (LNG) aangedreven, motoren en zal het een schip voor alle seizoenen en voor alle regio’s geschikt zijn.”

Vloot
Van de zeven al in bestelling zijnde cruiseschepen vallen er twee onder de Meraviglia klasse, die respectievelijk in mei 2017 en februari 2019 in de vaart worden genomen en hebben een capaciteit van 5.714 passagiers. Twee andere schepen behoren tot de Meraviglia-plus klasse en worden in oktober 2019 en september 2020 opgeleverd met een capaciteit van 6.330 passagiers. En de overige drie reeds bestelde cruiseschepen vallen onder de Seaside klasse en worden in november 2017, mei 2018 en mei 2021 in de vaart genomen en kunnen 5.179 passagiers vervoeren. Naast deze zeven nieuwe schepen heeft MSC Cruises een order voor vier nieuwe schepen met een capaciteit van minimaal 4.500 passagiers geplaatst bij STX Scheepswerf in Saint Nazaire (Frankrijk). De laatste van deze vier schepen moet in 2024 in de vaart worden genomen.

In aanbouw
Twee van de al bestelde schepen zijn momenteel in aanbouw, MSC Meraviglia en MSC Seaside. De MSC Meraviglia wordt volgend jaar opgeleverd en is in staat om in elke cruisehaven ter wereld aan te meren. Dit breidt het aantal keuze qua bestemmingen enorm uit en is een grote toegevoegde bonus voor elke reiziger. “Het baanbrekende ontwerp van de MSC Seaside laat de toewijding van het bedrijf aan innovatie zien evenals het verlangen om zowel ervaren cruisereizigers als first-timers een ervaring te bieden die hun vakantie onvergetelijk maakt”, zei Gianni Onorato, Chief Executive Officer van MSC Cruises, eerder over het schip. De eerste cruise van de MSC Seaside is een kerstcruise die op 21 december 2017 start. Daarna vaart het schip het gehele jaar vanuit Miami met een brede variatie aan 8-daagse routes door de Caribbean.

Oplevering
De vier nieuw bestelde schepen – twee definitieve orders en twee opties – worden geleverd in 2022, 2024, 2025 en in 2026. De schepen wegen meer dan 200.000 ton, beschikken over 2.700 hutten en kunnen 5.400 passagiers op tweepersoonsbezetting herbergen.

Foto: Erik Schuffel (Managing Director MSC Cruises Nederland) en Pierfrancesco Vago (Executive Chairman MSC Cruises).