EasyJet heeft een prototype van de ‘Sneakair’ ontwikkeld: een slimme sneaker met ingebouwde technologie waarmee reizigers gemakkelijk steden kunnen ontdekken. Het apparaatje in de schoen maakt via Bluetooth contact met de smartphone van de gebruiker en wijst hem of haar de weg door kleine trilsensoren in de schoen te activeren. Zo betekent een trilling in de linkerschoen dat de reiziger naar links moet. De ‘Sneakairs’ zijn gisteren gepresenteerd in Barcelona. Met de schoenen kunnen reizigers de mooiste plekjes in de stad bezoeken zonder dat zij daarbij op een kaart of telefoon hoeven te kijken.
EasyJet zet techniek op verschillende manieren in. Zo helpt de luchtvaartmaatschappij passagiers de weg te vinden op luchthavens met de ‘Mobile Host’, een feature van de award winnende easyJet-app. De ‘Mobile Host’, die sinds april ook beschikbaar is voor reizigers op Schiphol, leidt passagiers bijvoorbeeld naar de gate en geeft informatie over gate-nummers en bagagebanden. Zo’n 80% van alle easyJet-passagiers kan op dit moment gebruik maken van de ‘Mobile Host’. Om notificaties te ontvangen, moeten passagiers eerst via de app inchecken.