Kroatië wordt steeds populairder onder de vakantiegangers, het land ontving in 2016 8% meer Nederlanders. Een percentage dat gelijk staat aan 2,8 miljoen toeristen. “Kroatië is voornamelijk geliefd onder kampeerders, maar omdat er steeds meer vluchten van verschillende maatschappijen vanuit Nederland worden aangeboden, trekt het land ook een andere doelgroep aan”, zegt Branka Huljev van het Kroatisch Verkeersbureau tijdens culinair workshop in de Amsterdamse Kookschool.
Om al die vakantiegangers te kunnen herbergen, worden de oude herenhuizen omgebouwd tot boutiquehotels. “In Kroatië vind je geen hoogbouw aan hotels. Dat past ook niet in deze authentieke bestemming. Het land is een openluchtmuseum met verschillende culturele invloeden. Vakantiegangers kunnen genieten van een schone zee, mooie natuur en cultuur. Het land is erg divers.” Daarnaast stelt Huljev dat Nederland een belangrijke markt is voor Kroatië. “Nederlanders gaan gemiddeld drie keer per jaar op vakantie: een zomer- en wintervakantie en een stedentrip en voor al deze vakanties kunnen ze terecht in Kroatië.”
Foto: Diederik Swart (Croatian Grapes), Sascha de Lint (Greenage), Ana Pilipović (Kroatische ambassade), Branka Huljev en Ivan Novak (Kroatisch Verkeersbureau).