Kan je nog topkwaliteit bieden ondanks alle maatregelen? Hoe blijf je onderscheidend tijdens de crisis? En wat vinden klanten op dit moment belangrijk? We vroegen het aan Carla van der Giesen (General Manager Travel Impressions) en Annemieke Seegers (Business Development Manager EMEA bij Travel Impressions).
Er was goede hoop dat 2021 beter zou worden dan 2020, hoe is dat bij jullie?
Van der Giesen: “Het grote voordeel bij Travel Impressions is dat we veel klanten uit verschillende landen hebben. We hebben internationale slagkracht omdat we opereren op vijftien markten. We zien grote verschillen tussen de landen omdat de restricties overal anders zijn. Engeland was bijvoorbeeld dramatisch, omdat er daar heel weinig mogelijk was. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben zich juist weer heel snel weten te herstellen. Onze klanten in het Midden-Oosten gingen juist weer veel op vakantie naar de Emiraten en de Malediven. We zijn dus ook heel dankbaar dat we die internationale klanten hebben en we doen het beter dan we verwacht hadden. Het vierde kwartaal ziet er op dit moment sterk uit.”
Jullie zien het dus positief in?
Van der Giesen: “Ja. Vorig jaar was natuurlijk verschrikkelijk, voor iedereen binnen de branche. Dit jaar zien we absoluut een verbetering. We hebben het geluk gehad dat we altijd gelijk onze klanten hebben terugbetaald en geen vouchers hebben uitgegeven, dat is natuurlijk te danken aan het feit dat we een onderdeel van een grote internationale organisatie zijn. We hebben daar wel laten zien dat we het de reisbureaus zo makkelijk mogelijk willen maken in deze tijd. We zijn altijd heel flexibel en als de klant niet wil reizen, dan proberen wij altijd kosteloos te annuleren. We hebben absoluut het vertrouwen dat we door deze crisis zullen komen.”
Wat speelt er nu binnen het bedrijf?
Van der Giesen: “Het grote nieuws deze periode is dat Apple Leisure Group, waar Travel Impressions onderdeel van is, wordt overgenomen door Hyatt Hotels. Hyatt Hotels neemt de Apple Leisure Group over van KKR en KSL Capital Partners voor $ 2,7 miljard. De transactie zal naar verwachting in het vierde kwartaal van het jaar worden afgerond. Met de overname wil Hyatt haar aanwezigheid in de luxe resort sector vergroten. We kunnen er verder nog niet veel over kwijt. Het is wel een spannende, maar ook zeker leuke ontwikkeling.”
Overname
Apple Leisure (opgericht in 1969) heeft een enorm portfolio van luxe all-inclusive resorts in Amerika onder de AMR Collection of brands. Denk hierbij aan Secrets Resorts & Spa, Dreams Resorts & Spas, Breathless Resorts & Spas en Zoëtry Wellness & Spa Resorts. Ook het merk Alua Hotels & Resorts, dat opgericht is in Europa, is onderdeel van ALG. Daarnaast heeft de groep onder andere een aantal grote Amerikaanse touroperators en Travel Impressions in Europe. Door de overname verdubbelt Hyatt het aantal resortlocaties in haar portfolio. De ALG portfolio bestaat uit meer dan 33.000 kamers, verdeeld over 100 panden in tien landen.
Er is nog geen zicht op verre bestemmingen, hoe groot is de impact voor jullie?
Seegers: “Met name voor ons reserveringsteam is het een enorme klus om uit te zoeken wat mogelijk is. Met betrekking tot de ‘oranje gebieden’, we hebben het altijd gezegd dat de klant bepaald. We geven de klant alle informatie en wijzen op de risico’s, maar als de klant wil reizen dan is dat mogelijk. De keuze ligt bij de klant. De Malediven hebben het bijvoorbeeld enorm goed gedaan de afgelopen tijd, sterker nog de bestemming heeft misschien wel het beste jaar gehad. Met Pasen was er geen kamer meer te krijgen, dat is ongekend. Op de Malediven kennen onze hotels het ‘One Island, One Resort’ concept. Er is dus verder niks anders op het eiland te vinden dan het resort zelf. Ook het personeel blijft op het eiland, waardoor de veiligheid enorm goed gewaarborgd kan worden. De Seychellen en Dubai hebben het ook goed gedaan.