Carl Schelleman heeft gisteren tijdens een receptie in Westeinderpaviljoen (Aalsmeer) afscheid genomen van de branche als directeur Verkoop & Services KLM Nederland. Dat doet hij na succesvolle jaren, waarin het budget drie jaar op rij (2012, 2013 en 2014) werd behaald en waarin het marktaandeel werd verhoogd. Begin maart start Schelleman in zijn nieuwe functie als Commercial Director Europe & North Africa bij Air France-KLM. Toon Balm neemt vanaf dat moment zijn functie over als directeur Verkoop & Services KLM Nederland.

“Er zijn de afgelopen jaren heel wat discussies geweest met de ANVR, onder andere over het ‘Laage Vuursche Convenant’, waarvan wij destijds al heel duidelijk en ver van tevoren hebben aangegeven dat wij dit niet wilden verlengen. Maar wij geloven nog wel in heel veel aspecten van het convenant, waaronder het level playing field. Prijs en beschikbaarheid, maar ook de voorwaarden moeten voor iedereen hetzelfde zijn. Het enige dat voor ons belangrijk is, is dat de klant de keuze moet hebben waar hij aan zijn ticket kan komen en dat hij voor KLM kiest. Hoe hij aan zijn ticket komt, waar hij die koopt, is voor ons minder belangrijk. De consument moet KLM kiezen boven andere luchtvaartmaatschappijen”, aldus Schelleman.

Harm Kreulen (directeur KLM Nederland) prees Schelleman en zijn team voor de behaalde resultaten van de afgelopen vier jaar, die werden bereikt in samenwerking met de branche. Kreulen: “Nog steeds is het een keihard feit dat de agenten en touroperators een belangrijk onderdeel zijn van onze distributie met 70% tot 75% van de omzet van KLM Nederland. Het is geen toeval meer dat Schelleman en zijn team het budget drie jaar op rij hebben behaald in een moeilijke markt die daalt”.

Foto: Toon Balm, Carl Schelleman en Harm Kreulen.