Op de ITB introduceerde Stefan Pichler, nieuwe CEO van airberlin, de eerste details met betrekking tot het turnaround-programma 2015 en 2016, dat in drie fases zal plaatsvinden. Belangrijk onderdeel hiervan is het nieuwe tariefconcept. Vanaf 5 mei 2015 breidt airberlin haar tariefconcept voor de korte en middellange trajecten uit. Het concept bevat toekomstig de vier tarieven JustFly, FlyDeal, FlyClassic en FlyFlex+ die nog specifieker op de wensen en behoeften van de passagiers zijn afgestemd. Nieuw hierbij is vooral JustFly, het one-way tarief zonder vrije bagage tegen een sterk gereduceerde prijs. Dit tarief wordt in hoge beschikbaarheid aangeboden en biedt one-ways vanaf 44 euro.
“De feedback van onze klanten was eenduidig – juist degene die vaak maar kort en met handbagage reist, zal nu bij ons beter kunnen boeken dan van tevoren. De nieuwe tarieven richten zich optimaal tot aantrekkelijke doelgroepen en zullen airberlin hierdoor voor nieuwe passagiers interessanter maken“, aldus Stefan Pichler.
Klantenservice
Een ander onderdeel van het service-offensief is de verbetering van de klantenservice. De resources voor het management betreffende vergoedingen na vertragingen van vluchten en aangiften van verlies van bagage worden verdrievoudigd. Vanaf juni 2015 wordt binnen 24 uur een korte feedback gegeven op het verzoek van de klant en het zal binnen zeven dagen worden behandeld. Daarnaast introduceert airberlin, naast de al bestaande app voor de iPhone, ook een app voor Android. Reizigers kunnen hiermee onder meer hun boekingen beheren, hun vluchten inchecken, zitplaatsen kiezen of wijzigen, boarding-kaarten versturen of direct op hun smartphone opslaan. Ook geïntroduceerd op de ITB zijn de nieuwe Recaro stoelen. Passagiers krijgen hiermee ruim drie centimeter meer beenruimte en de stoelen zijn voorzien van USB-aansluitingen. Verwacht wordt dat airberlin haar vloot binnen drie jaar helemaal heeft uitgerust met de nieuwe stoelen. Tot slot stelt de luchtvaartmaatschappij een adviescommissie in, waarbij ze regelmatig met reisbureaus, reisorganisatoren en zakelijke en particuliere klanten van gedachte wil wisselen met betrekking tot het product, de service en de koopervaringen. Doel hiervan is om de diverse groepen sterker te kunnen laten deelnemen aan innovaties en verbeteringen en zo sneller op wensen te kunnen inspelen.
Focus op het toerisme
airberlin gaat meer de focus leggen op het toeristisch aanbod. De luchtvaartmaatschappij is marktleider voor vluchten vanuit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland naar Spanje en Griekenland en door een samenwerking met Alitalia wordt ook het vluchtaanbod naar Italië uitgebreid. Ook vluchten naar bestemmingen in de Caribbean worden verder uitgebreid.