Amazon, het Amerikaanse bol.com, gaat naar verwachting rond 1 januari aanstaande ‘Amazon Travel’ lanceren, dat melden diverse Amerikaanse media. Het bedrijf dat twee weken geleden de Nederlandse boekenmarkt betrad, start met het aanbieden van een selectie van hotels binnen een paar uur rijden van New York, Los Angeles en Seattle. Deelnemende hotels en resorts zouden Amazon de (Amerikaanse) standaard 15% commissie bieden.

Amazon zou in potentie een grote speler in online reservering kunnen zijn door de enorme hoeveelheid data/persoonsgegevens die het heeft, maar op dit moment ligt de focus ‘slechts’ liggen op hotels en resorts. Andere travel-gerelateerde producten blijven alsnog buiten schot. Amazon begon ooit met de online verkoop van boeken, maar biedt inmiddels vele andere producten aan. Producten binnen travel behoorden nog niet tot het segment van het e-commerce bedrijf.

Amazon heeft de reviews op TripAdvisor mee laten wegen in de keuze van hotels en resorts waar het mee wil samenwerken. Om tot Amazon Travel te worden toegelaten zou een gemiddelde review van vier sterren of meer nodig zijn. Vooral het hoge aantal bezoekers op Amazon.com spreekt hoteliers aan om te worden opgenomen bij Amazon Travel, waarmee Amazon een marktplaats voor onafhankelijke aanbieders wil creëren. Amerikaanse media verwachten dat Amazon ook op de Europese markt nog wel eens een grote slag kan slaan met het aanbod van kleinere hotels.