Amerikaanse reisagenten woedend op magazine Het met meer dan 22 miljoen lezers populaire Amerikaanse magazine Woman’s Day heeft zich met het artikel ‘10 Things Travel Agents Won’t Tell You’ de woede van de Amerikaanse reisagent op de hals gehaald.

De redactrice van het artikel, Anne Roderique-Jones, wil lezers van het blad waarschuwen dat reisagenten hen nogal eens kunnen pushen tot extra uitgaven. De tien ‘geheimen’ van de reisagent (die vooral van online aanbieders waaronder Travelzoo.com en Gusto.com lijken te komen) moet het voor de lezers van het blad makkelijker maken om te besparen op een vakantie.

Reisagenten reageren furieus op de tien tips, waaronder ‘reisagenten verdienen enorm veel commissie op verkochte reizen’, ‘reisagenten kunnen niet alle airlines boeken’, ‘reisagenten hebben het hotel of cruiseschip dat zij aanbevelen misschien niet eens zelf gezien’, ‘reisagenten zeggen dat ze bepaalde dagen niet kunnen boeken, alleen maar omdat ze op die dagen minder commissie krijgen’, ‘reisagenten verkopen een hotel omdat ze er zelf een VIP-behandeling krijgen’, ‘reisagenten pushen reisverzekeringen om de prijs van een reis hoger te krijgen waardoor ze meer verdienen, terwijl een reisverzekering misschien niet nodig is’ en ‘reisagenten vertellen klanten niet dat het goedkoper is om ’s ochtends en op dinsdag, woensdag of zondag te vliegen, omdat ze dan minder commissie krijgen’.

Erger jij je wel eens aan artikelen, reclames of tv-programma’s waarin (zelfstandig) reisagenten in een negatief daglicht worden gesteld? Laat het de redactie van TravelPro weten door onderaan dit bericht een reactie achter te laten of te mailen naar redactie@reisburoactueel.nl.

De website en Facebook-pagina van Woman’s Day loopt over van boze reacties, evenals het Twitter-account van de redactrice. Beth Edwards (Cruise Planners), laat het magazine weten: ‘‘Ik stuur dit artikel naar al mijn vrienden en familie met het verzoek hun abonnement op jullie blad per direct op te zeggen’’. Ook Jen Soberg Sanderson laat weten hard te werken voor haar geld en er alles aan te doen om haar klanten goed te helpen. ‘‘En realiseren de mensen zich wel dat organisaties met een online boekingssite ook commissies verdienen over een verkochte reis?’’