Nieuws

ANVR dient klacht in tegen Groupon

Deel dit artikel

Reisbrancheorganisatie ANVR heeft een klacht ingediend bij de Reclamecode Commissie tegen Groupon over de wijze van verkoop van tickets op hun website. De reden is, dat Groupon onder de kop “€ 29 retourvlucht” een aanbieding doet, maar pas in de voorwaarden vermeld dat de consument er nog € 50 tot € 200 aan taxen en toeslagen bij moet rekenen. Reeds eerder, in oktober, adverteerde Groupon op deze wijze. Ook toen is door de ANVR hiertegen scherp geprotesteerd. Het betrof toen een actie met een zeer beperkte loopduur. De actie wordt nu echter herhaald en duurt ook langer.

De ANVR dient de klacht in, omdat Groupon met een prijs adverteert waarvoor de retourvlucht niet kan worden geleverd. Dit is volgens de ANVR in strijd met de algemene reclameregels, omdat misleiding van de consument niet is toegestaan. Daarnaast vereisen de bijzondere reclameregels t.w. de Reclamecode Reisaanbiedingen, dat prijzen worden geadverteerd inclusief de op het moment van publicatie bekende vaste en onvermijdbare kosten. De Reclamecode Commissie ziet hier op toe. Groupon is door de ANVR nogmaals gewezen op deze regelgeving, maar volgt deze desondanks niet op en handelt daarmee in strijd met de reclameregels.


Tenslotte is deze wijze van adverteren naar opvatting van de ANVR ook in strijd met Europese regels die specifiek voorschrijven dat vliegticketprijzen inclusief alle toepasselijke belastingen en heffingen moeten worden gepubliceerd. ANVR-directeur Frank Oostdam: “Klanten zijn op deze wijze 3 tot bijna 8 keer meer kwijt dan de aanbieding doet vermoeden. Touroperators, luchtvaartmaatschappijen en reisagenten moeten zich aan deze regels houden en worden hierop gecontroleerd. De ANVR acht het onacceptabel dat Groupon zich hieraan onttrekt en heeft dit punt net als vorige maand bij de Consumenten Autoriteit gemeld.”


Deel dit artikel

3 Reacties

  1. jan dael
    20 december 2011 at 10:03

    @David; ok, ze hebben natuurlijk wel een punt door met ‘all-in prijzen’ te adverteren. En hoewel ik zeker geen fan van de ANVR ben, hebben ze juridisch denk ik zeker een punt.

    Maar idd, doe niet zo flauw, omarm dit soort initiatieven en zet niet zo je hakken in het zand. Ik zie het D-reizen (of elke andere partij) nog niet doen, 8000 vouchers in 24 uur.

    Trouwens, de ANVR moet niet zeuren, haar eigen leden gaan nogal ‘creatief’ om met annuleringsnota’s waar 100% kosten op staan terwijl dat achteraf toch niet helemaal zo schijnt te zijn. En hier hoor je de ANVR niet over natuurlijk.

  2. David Elliot
    18 december 2011 at 21:26

    Kleine kans van slagen voor de ANVR. Groupon laat in het midden met welke airline je vliegt. Maar is wel open over de mogelijke toeslagen. De uiteindelijke bestemming en reisdata bepalen wat de klant gaat betalen. Wie de prijzen gecheckt heeft komt er al snel achter dat deze in diverse gevallen ook nog eens lager zijn dan bij de airlines zelf of bij menig reisagent.

    Laten we onze jaloezie omtrent deze actie nou eens varen met zijn allen. Want zeg nou zelf, wie verkoopt er nu binnen 48 uur ruim 8.000 vouchers aan aspirant reizigers? Briljante actie van Groupon en laten we de passagier zelf een oordeel geven of deze promostunt goed of slecht is!

Vorige bericht

Vier de verjaardag van koningin Beatrix met Vrij Uit

Volgende bericht

H2H-project de Jong Intra live

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.