“Maar het is vooral ook een nadrukkelijk succes van – onder meer – onze lobby dat zogenaamde click-through gecombineerde reizen wél onder de werkingssfeer van de richtlijn zijn gebracht. Met de nu gekozen definities heeft dat in de praktijk misschien nog meteen niet heel veel invloed, maar de afspraak is gemaakt om de effectiviteit van de gemaakte afspraken binnen drie jaar te evalueren. We zijn met onze Europese partners dan ook al meteen begonnen daarvoor goede meetinstrumenten te ontwikkelen. We hebben er vertrouwen in dat de komende jaren dat gelijke speelveld alsnog helemaal kan worden bereikt’.
De nieuwe richtlijn moet nog worden gepubliceerd in het EU-blad. Daarna hebben lidstaten 24 maanden de tijd de richtlijn te vertalen in nationale wetgeving. Ondernemers hebben daarna nog eens 6 maanden de tijd om te gaan handelen naar de nieuwe wetgeving. “De komende maanden zullen we hard aan de slag gaan om in het omzettingsproces naar nationale wetgeving daar waar mogelijk nog wat vlekjes weg te poetsen. De ANVR is van plan de overheid te helpen door een volledig nieuw concept wetsvoorstel te schrijven”, aldus Radstake.