De ANVR heeft in een gesprek met Alberto Stegeman, presentator van het SBS 6-programma ‘Red mijn Vakantie!’ aangegeven de show te steunen maar graag meer nuance wil zien, dat staat te lezen in de Avrobode van deze week. ‘‘Op zich is het goed als dingen die niet goed gaan aan de kaak worden gesteld. Daar kan de branche alleen maar van leren. Alleen: het zou allemaal wel wat genuanceerder mogen’’, aldus ANVR woordvoerster Mirjam Dresmé in het omroepmagazine.
Afgelopen vrijdagavond was het RTL Boulevard dat in haar uitzending melding maakte van grote ontevredenheid bij (grote) Nederlandse reisorganisaties over het SBS6-programma. De reactie vanuit de branche op ‘Red mijn Vakantie!’ op de site van TravelPro waren kritisch.
Het vierde seizoen van Red Mijn Vakantie is zondagavond begonnen met 1.151.000 kijkers. Daarmee bezet de tv-show van Alberto Stegeman de zesde plaats in de dagelijkse top 25 van best bekeken programma’s. Op internet uiten kijkers van Red Mijn Vakantie veel kritiek op SBS 6 omdat het programma te vroeg werd afgebroken, waardoor zij de ontknoping van de aflevering misten. Volgens SBS gaat het waarschijnlijk om een technische storing. Red Mijn Vakantie was het op een na best bekeken programma in haar tijdslot.
ANVR hoopt dat consumenten hun klachten gewoon blijven melden bij vakantieorganisaties. Dat men zaken sneller gedaan krijgt met een cameraploeg snapt Dresmé ook, “maar zoiets kan natuurlijk nooit een koevoet zijn. Je moet een operator ook de kans geven om iets recht te zetten.” Mirjam wijst ook op de eigen verantwoordelijkheid van consumenten. “Een goede voorbereiding vooraf kan klachten voorkomen. Vakantie is uiteindelijk toch ook een spel van verwachtingen.”
4 reacties
De ANVR steunt “red mijn vakantie”, c.q. Alberto Stegeman?
Dat is de meneer die zegt: “als ik op vakantie ga boek ik over het algemeen niet bij een reisorganisatie. Ik zoek het lekker zelf uit.”
-Staat deze uitspraak niet haaks op alles waar het ANVR voor staat?
-Is dit juist niet een heel slecht signaal naar consumenten toe die hun vakantie nog gaan regelen? Indien men alles zelf gaat regelen en dit niet via een reisorganisatie doet heeft men veel minder rechten, minder bescherming! Geen SGR dekking, geen regels qua klachten en geschillen, geen calamiteitenfonds!
Ik zou er mee kunnen leven als al die niet-relevante emoties zoals hier eerder genoemd achterwege worden gelaten en er puur op basis van feiten naar zo’n zaak gekeken wordt.
Het inmiddels bewezen “terrasjes leuren” vind ik erg verwerpelijk maar ik denk dat anders het programma moeilijk inhoud gegevan kan worden.
Aan de andere kant: waarom LEREN touroperators nou nooit iets van dit soort programma’s? Hoeveel knievallen hebben we al niet gezien? Wij hebben zelf vorig jaar ook zo’n TV geval gehad en kregen via onze kanalen niet voor elkaar wat op TV natuuuuuurlijk ruiterlijk wordt toegegeven en gecompenseerd……
DAAR mogen we het dan ook even over hebben c.q. tegenaan zeuren…vind ik….
Tom v. A: ik voel een nieuwe forumdiscussie aankomen… 😉
Ik heb een paar keer naar dit programma gekeken. Ik vind het een erg eenzijdige belichting. Natuurlijk zijn het altijd de trieste gevallen, die zorgen voor de hoge kijkcijfers. Zielig voor de mensen waarvan de vakantie een trieste ervaring wordt. Een goed advies en een goede voorbereiding voorkomt vaak dit soort teleurstelling.
Alberto Stegeman legt mensen woorden in de mond over hoe erg het allemaal wel niet is. Omdat ze lang gespaard hebben voor een vakantie, of omdat ze iets te vieren hebben, of omdat ze hun partner ten huwelijk willen vragen. Dit doet er toch allemaal niet toe? Dat is alleen emoties oproepen bij de kijkers. Terwijl de touroperator vaak geen kans krijgt iets te zeggen, en alleen in een negatief daglicht worden gezet.
Ik vind dat het programma best uitgezonden mag worden, maar het zou alleen anders moeten worden gepresenteerd.