Passagiers die zijn gestrand op Bali en Singapore doordat er niet wordt gevlogen vanwege de aswolk uit de vulkaan Raung (Oost-Java) hebben geen recht op een vergoeding waar zij normaal gesproken wel recht op hebben bij een vluchtvertraging van minstens drie uur, dat heeft een woordvoerster van EUclaim laten weten tegenover TravelPro. De rechten voor passagiers zijn geregeld in de Verordening voor de rechten van vliegtuigpassagiers van de Europese Unie.
“Het gaat hier om een buitengewone omstandigheid waar wij luchtvaartmaatschappijen niet verantwoordelijk voor kunnen stellen. Financiële compensatie zit er zeker niet in. Wat betreft rechtstreeks gemaakte kosten kunnen passagiers wel rechtstreeks claimen bij de luchtvaartmaatschap en dan heb ik het over het halen van wat eten of drinken. Maar er zijn luchtvaartmaatschappijen die dit rechtstreeks regelen, maar wanneer de passagiers het zelf regelen moet het wel reëel zijn. Alcohol wordt bijvoorbeeld nooit vergoed en er zijn ook mensen die denken dan voor zes dagen kleding te kunnen gaan kopen of luxe uit eten te kunnen gaan”, aldus EUclaim, dat zich overigens alleen richt op compensatie voor een vertraagde vlucht. Wie andere zaken wil claimen moet zich rechtstreeks wenden tot de luchtvaartmaatschappij en/of reisverzekering. Sinds de vulkaanuitbarstingen onder de gletsjer Eyjafjallajökull op IJsland in maart en april 2010 golden dezelfde regels als het gaat om de vluchtvertragingen die passagiers destijds opliepen.