ATPI vraagt om opheldering over de brandstoftoeslagen op vliegtickets. De prijzen van tickets zijn de afgelopen jaren sterk gestegen, vooral door de stijgende olieprijzen. Nu de olieprijzen dalen, lijken de ticketprijzen volgens ATPI niet mee te bewegen.
ATPI wordt regelmatig geconfronteerd met vragen van klanten die het vreemd vinden dat de dalende olieprijs niet wordt doorberekend in de uiteindelijke ticketprijs. ”Het is lastig om dat aan onze klanten uit te leggen”, aldus Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI Nederland. “Nu de olieprijzen fors zijn gedaald, is het de vraag wanneer de passagiers hier voordeel van gaan ondervinden”. Uiteindelijk dalen de brandstofprijzen aan de pomp ook en profiteert de automobilist al van de lagere olieprijzen, aldus de redenering van de ATPI-directie op Schiphol-Rijk. “Het bedrijfsleven probeert in deze tijd haar kosten zo goed mogelijk onder controle te houden, als zo’n verlaging van ticketprijzen dan achterblijft roept dat vragen op. Dit is een ontwikkeling die onmiddellijke aandacht verdient van de reis- en luchtvaartsector”, meent de ATPI-directeur.
Eerder in 2012 stelde ATPI de verschillende taxen en toeslagen op vliegtickets ook al aan de kaak, nadat die in één jaar veel harder waren gestegen dan de netto ticketprijs. De bijkomende kosten op tickets waren toen 5% hoger dan een jaar eerder. Taxen en toeslagen worden onder meer opgelegd door overheden in de vorm van de veiligheidstoeslag en isolatietoeslag. Maar ook door luchthavens en door de luchtvaartmaatschappijen in de vorm van bijvoorbeeld brandstof- en creditcardtoeslagen.