De initiatiefnemers van het dossieradministratiesysteem BAS waar 80% van de retail mee werkt, is hard op weg om een platform te ontwikkelen met daarop 100% (nieuwe) retailmerken. Grote drager wordt de portal vakantiewaarderingen.nl met alleen maar die partijen die alle boekingen via de retail afwikkelen.

Volgens Erik Land, Gerda Land en Theo Hoving is er nodig behoefte aan een platform met merken die 100% garanderen de afhandeling via het reisbureau te laten verlopen. Het platform waar de afgelopen driekwart jaar hard aan is gewerkt, is nog in de opstartfase. Naar verwachting worden de eerste labels in het tweede kwartaal van dit jaar bekend gemaakt. In eerste instantie wordt er gepraat met de traditionele partners, maar er wordt ook geïnformeerd bij direct sellers om een retailmerk te lanceren waarmee zij in een klap nog meer afzet vinden voor hun huidige aanbod.

“De huidige retailleveranciers zijn er allemaal van overtuigd dat ze al retail-vriendelijk zijn. Maar wij weten dat veel retailers vinden dat de manier waarop dat nu in veel gevallen gebeurt niet de juiste is. Er zijn testen gedaan bij retail ‘vriendelijke’ partijen waarbij het duidelijk werd dat als je op hun website wilde boeken je altijd terecht kwam in het traject om de boeking direct te bevestigen. Wij krijgen wel de brochures om op de schappen te leggen, maar wij krijgen bijvoorbeeld niet de middelen om de consument die reis via onze website te laten boeken. Wel een aparte website voor ICS-kaarthouders, maar geen aparte site voor de retail. Het is verbazingwekkend en verontrustend, daar willen wij vanaf”, zo laat Erik Land weten tegenover TravelPro.

In TravelPro 6 die vandaag verschijnt staat een uitgebreid artikel over het nieuwe platform.