Bedsonline, dat sinds 2011 actief is in Nederland, zal zich blijven focussen op een verdere groei in samenwerking met haar huidige (reisbureau)partners. Dat blijkt uit een persbericht naar aanleiding van de vandaag bekend gemaakte verkoop van TUI’s Hotelbeds Group (waar Bedsonline onderdeel van uitmaakt) aan de Europese investeringsmaatschappij Cinven en het Canadese Pension Plan Investment Board (CPPIB).

De verkoop van de Hotelbeds Group werd vandaag officieel door de TUI Group bekend gemaakt. Met de verkoop is een bedrag gemoeid van rond de 1,2 miljard euro. Het huidige managementteam van de Hotelbeds Group, dat zich ook ontfermt over Bedsonline, blijft aan het roer en zal zich in nauwe samenwerking met de kopers van de Hotelbeds Group gaan focussen op de toekomst van het bedrijf. Hoofdinvesteerder Cinven is ook mede-aandeelhouder in Amadeus.

De verkoop van TUI’s Hotelbeds Group, dat actief is in 120 landen, wordt naar verwachting afgerond tegen eind september 2016. Volgens de TUI Group is de Hotelbeds Group de nummer één beddenbank wereldwijd. Bedsonline ontwikkelde een booking engine en biedt reisbureaus de mogelijkheid om via een webportal en API de producten van Bedsonline naar zich toe trekken. Hans Bos werd tijdens de lancering op de Nederlandse markt aangesteld als Country Manager Nederland en België.

Fritz Joussen, CEO van TUI Group, laat in een persbericht weten tevreden te zijn met de verkoop van de Hotelbeds Group. “Er waren meerdere bieders. Voor zowel de TUI Group, de aandeelhouders van de TUI Group als voor de Hotelbeds Group is er een goede deal gesloten. Met de verkoop kan de TUI Group zich nog sterker focussen op onze strategie om TUI als ’s werelds grootste toeristische groep neer te zetten.” In die strategie was geen plek meer voor Hotelbeds, aangezien de TUI Group hotels, airline, enzovoorts, grotendeels zelf in handen wil hebben.