Vandaag is in Brussels Expo het 57e Vakantiesalon van start gegaan. Als opening pakten het Vakantiesalon en ABTO uit met de Vakantiebarometer: een vooruitblik op de intenties van de Belgische vakantieganger voor de komende maanden.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de Belgische vakantiemarkt zal groeien. Tussen april en december dit jaar zijn maar liefst 300 000 meer vakanties gepland dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (12 miljoen in plaats van 11,7 miljoen in 2014). Hiervoor zijn twee redenen: dit jaar gaan meer Belgen met vakantie, maar de Belg gaat ook frequenter op vakantie. Meer Belgen plannen immers om twee of meer keer op reis te gaan dit jaar.

60% heeft nog niet geboekt
Daarnaast werd duidelijk dat 60% van de Belgische vakantiegangers nog niet geboekt heeft. Hoewel er dit jaar minder druk is op het beschikbaar budget dan vorig jaar, blijkt dat dit komt omdat ze meer wachten op promoties en last minutes. Van de geplande maar nog niet geboekte vakanties wordt voorzien dat 43 % zal geboekt worden voor eind april. Het Vakantiesalon komt dus op het uitstekende moment om deze mensen op weg te helpen in hun geplande boeking.

Frankrijk
Wat betreft de bestemmingen, is het Frankrijk die grote favoriet blijft van de Belg en groeit tot 23,8%. Daarnaast zijn ook Spanje en Griekenland er sterk op vooruitgegaan. Vakanties in eigen land daarentegen worden dit jaar minder gepland.