”Het voorzichtige optimisme van vorig jaar is inmiddels een beetje omgeslagen in bezorgdheid”, aldus Steven van der Heijden (voorzitter ANVR) op de ANVR Nieuwjaarsbijeenkomst. De samenloop van omstandigheden, waaronder de matige vooruitzichten qua economische groei en met name de koopkracht van de consument, zijn slecht nieuws voor de reiswereld. Van der Heijden: ”Wij zien graag consumenten die vroegtijdig bereid zijn hun vakantie te boeken en daarbij uiteraard ook niet op een paar dubbeltjes letten. Maar naast het dalend consumentenvertrouwen hebben we ook te maken met een dalend vakantiebestemmingen pallet. Met een steeds sterker wordende dollar en hoge olieprijzen worden vakanties naar verre bestemmingen alleen maar duurder. De consument die zekerheid wil en op de centen let doet er verstandig aan om juist nú te boeken. De strijd om de vakantieganger is nu al losgebarsten met uitzonderlijk hoge vroegboekkortingen en bijzonder scherpe prijzen. Het effect van de dure dollar en hoge olieprijzen wordt pas met vertraging merkbaar voor de consument. Zwaarwegende momenten om de vakantie juist nu al vast te leggen”.

Zowel Van der Heijden als Frank Oostdam (directeur ANVR) gaven aan enorm veel vertrouwen te hebben in de branche. ”Ik heb het volste vertrouwen in de flexibiliteit en de veerkracht van onze branche om alle stormen goed te weerstaan en er sterker uit naar voren te komen”, aldus Van der Heijden.