Als eerste airline ter wereld heeft KLM een methode ontwikkeld waardoor reizigers ook via social media hun tickets en services kunnen betalen. Vanuit je Facebook of Twitter-account kunnen tickets worden geboekt, boekingen worden aangepast, stoelreserveringen worden doorgegeven, of kan er extra bagage worden bijgeboekt. De betaling voor deze diensten verloopt vanaf nu ook geheel via de social media platforms.

Tot voor kort was het boeken van aanvullende services ook al mogelijk via social media, maar dan moesten klanten telefonisch de betaling afhandelen. Nadat er door steeds meer klanten werd aangegeven dat men ook graag online zou willen betalen, heeft KLM besloten deze mogelijkheid te implementeren.

Hoe het werkt? KLM stuurt de consument een link naar de betalingsomgeving in een privé-bericht op Facebook of Twitter. De reiziger kan dan zelf beslissen op welke manier hij of zij wil betalen en dan de transactie voltooien. Beide partijen krijgen daarna automatisch een bevestiging wanneer de boeking is voltooid.

KLM verwelkomde afgelopen week haar vijfmiljoenste Facebook fan, en is daarmee de airline met de meeste likes ter wereld.