Ryanair heeft van de Italiaanse mededingingsautoriteit een boete van meer dan € 500 000 opgelegd gekregen wegens niet correcte commerciële praktijken tegenover consumenten. De Ierse low budget luchtvaartmaatschappij heeft zich onder meer schuldig gemaakt aan misleidende publiciteit en een gebrek aan prijstransparantie.
De Italiaanse mededingingsautoriteit legde de boete op na verschillende klachten van gebruikers. Ryanair wordt onder andere bestraft voor misleidende reclame door met aanbiedingen te komen die vervolgens onvindbaar zijn voor de gebruikers, een gebrek aan transparantie, een gebrek aan informatie over aangeboden tickets zonder de vermelding van specifieke kosten die gevraagd worden op het moment dat met een creditcard wordt betaald. Aan de basis van de sanctie ligt het feit dat de algemene verkoopsvoorwaarden voor gebruikers enkel in het Engels te lezen is.
Ryan heeft aangegeven de boete te zullen aantekenen. De prijsvechter noemt de uitspraak ‘onvolkomen, onlogisch en leugenachtig’. Volgens de uitspraak moet Ryanair administratieve kosten in de tarieven opnemen. Volgens Ryanair heeft dit geen zin: “Alle passagiers van Ryanair hebben de keuze die administratiekosten te vermijden door te betalen met de door Ryanair aanbevolen Prepaid MasterCard, die ruimschoots beschikbaar is”.