Booking.com misleidt klanten door te vaak te suggereren dat er nog maar één of enkele hotelkamers vrij zijn en er dus snel moet worden geboekt, vindt de Reclame Code Commissie (RCC).

Volgens de RCC zijn kreten als ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ misleidend en maakt Booking.com niet duidelijk dat er mogelijk nog kamers op andere websites of via het hotel zelf zijn te boeken. De RCC beveelt Booking.com dan ook om het woord ‘we’ in de zin ‘We hebben nog 1 kamer beschikbaar’ verder te verduidelijken voor consumenten. Wat Booking.com betreft is helder dat dit naar Booking.com verwijst aangezien de consument immers op de website van Booking.com is. Booking.com zal zich beraden of ze deze aanbeveling van de RCC zal overnemen en al dan niet tegen de uitspraak in beroep zal gaan. Booking.com kan de komende twee weken nog bezwaar maken tegen de uitspraak.

“Onze missie is om reizigers eenvoudig, duidelijk en transparant de beste accommodaties ter wereld te laten ontdekken. Het succes van Booking.com wordt dan ook voor een belangrijk deel verklaard door de transparantie in het aanbod en de juistheid van de informatie op onze website,” aldus Gillian Tans, COO van Booking.com. Tans vervolgt: “transparantie voor onze klanten is vanaf de start een belangrijke prioriteit bij ons geweest en dit zal altijd zo blijven. In het geval feitelijk juiste gegevens mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, zullen we onderzoeken hoe we deze weergave verder kunnen verduidelijken.”