D-reizen staat te koop, dat heeft de familie Van den Broek bevestigd tegenover diverse media. De familie gaat zich geleidelijk terugtrekken uit het bedrijf, ”het is duidelijk dat de reisverkoop geen vetpot meer is voor de detailhandel”, aldus Henk van den Broek in De Telegraaf. D-reizen verkoopt vakanties vanuit ruim 180 Vakantiewinkels, via het Klant Contact Center en via de recentelijk geheel vernieuwde en uitgebreide website D-reizen.nl (350.000 sitebezoekers per week, bron: D-reizen.nl). In 2007 boekten 1.125.000 mensen hun vakantie via D-reizen. Er werken ongeveer 1.000 medewerkers bij D-reizen.
D-reizen is al enige tijd bezig haar winkels te restylen en wil het aantal verkooppunten in Nederland vergroten met 30 winkels volgens een aantal geselecteerde witte vlekken. .
Dirk van den Broek begon in 1965 in zijn supermarkt in samenwerking met een Limburgse touroperator reizen te verkopen (naar Italië). Diezelfde touroperator nam hij later over en niet veel later vestigde hij het eerste Dirk van den Broek reisbureau aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Er werden reisbureaus gevestigd in de omgeving van Eindhoven, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Zo ontstond de grote touroperator D-Tours, met vlieg-, bus- en bootreizen. Via ANVR-agenten en in haar eigen reisbureaus werden de vakanties aangeboden. In 1983 werd definitief gekozen voor een full-service reisbureau; de D-reizen Vakantiewinkels.
7 reacties
De reactie van Steven van Nieuwenhuijzen wijst erop dat de kracht van het bedrijf niet bij Steven ligt maar bij de familie van den Broek. Kom op Steven, geef fouten toe en laat het communiceren aan de echte mensen over. Niet jouw tak!
@Erik: Helemaal gelijk! De opleidingen lopen met hun lesmateriaal en thema’s hopeloos achter. Studenten twitteren en facebooken waar de docenten nog uit een Toerstiek (boek!) lesgeven. Van elke 10 stage kandidaten kunnen er zo 8 weer terug naar school -geen aansluiting op de praktijk.
Voor de goede orde: we zijn verrast door de ongelukkige berichtgeving en tone of voice in de media vandaag. Uiteraard hadden wij zeker eerder intern informatie verstrekt, als we hadden geweten dat deze informatie in deze vorm naar buiten zou komen.
De schijn wordt gewekt dat er een nieuwe koers wordt gekozen en er een snelle deal gedaan moet worden omdat de financiële situatie daartoe aanleiding geeft. Waarheid is dat D-reizen een gezond bedrijf is en er al sinds jaar en dag door vele partijen in de branche verkennend met elkaar gesproken wordt. De famile Van den Broek geeft openlijk aan open te staan voor het bundelen van krachten in een groter geheel. Iets dat al veel langer speelt dan vandaag en ook niet(s) nieuws is.
Achtergrond van deze beweging is het geloof dat samenwerking -zoals ook in DTA verband- het bedrijf sterker maakt en dat de familie (vooral gezien leeftijd) op termijn wat meer afstand wil nemen.
Helaas is dit onderdeel van een trend die al zeker 10 jaar gaande is en de laatste tijd wordt versterkt door de crisis: stenen reisbureau die alleen tussenpersoon zijn, trekken het niet meer. De een na de ander stopt ermee of gaat failliet. Deze trend wordt versterkt door touroperators die zich steeds meer als direct sellers ontpoppen, geen commissie meer geven en de reisburo’s/ tussenpersonen er nu uit aan het concurreren zijn. Toerisme opleidingen doen alsof er niets aan de hand is en blijven maar afgestudeerden leveren die vervolgens geen baan in hun vakgebied kunnen vinden … .
Bij D-reizen zijn de ‘bobo’s’ toppers als het om hun personeel gaat. Dit is niet de eerste keer dat er ‘gespeeld’ wordt met personeel.
Schandalig dat het eigen personeel dit hier moet teruglezen en niet zelf eerst op de hoogte wordt gebracht!!!
Belachelijk dat het personeel dit via de telegraaf moet lezen!!!!