CzechTourism heeft PR- en Trendbureau Cherry Picker aangesteld voor de PR- en consumentencommunicatie in Nederland, België en Luxemburg. CzechTourism koos voor Cherry Picker vanwege haar onlinevriendelijke PR-benadering en ervaring met verkeersbureaus waar de natuurbelevenis, net zoals bij CzechTourism, centraal staat. Nederland is, na de buurlanden van Tsjechië, voor alle Tsjechische bestemmingen behalve Praag de belangrijkste markt. Tsjechië viert in 2012 het 20-jarig bestaan van twaalf UNESCO werelderfgoederen.
Jan Herget, sinds september 2011 directeur BeNeLux van CzechTourism: “Oost-Europa is booming vanwege de authenticiteit, diversiteit en prijsvriendelijkheid die je er vindt. Dat merken wij ondanks de crisis in onze jaarlijkse cijfers: het aantal Nederlandse toeristen groeide in 2011 met 3,9% ten opzichte van 2010 en het aantal Belgische toeristen met 4,3%. Vakantieland Tsjechië biedt die diversiteit het hele jaar door: een actieve outdoorvakantie in het Reuzengebergte, cultuur snuiven bij onze 12 UNESCO werelderfgoederen, een citytrip Praag, wintersporten of ontspannen bij natuurlijke bronnen. Tsjechië leent zich goed voor vakantiegangers die zelfstandig rondtrekken: 80% van de Nederlanders en 52% van de Belgen reist op die manier in Tsjechië.”
Toerisme naar Tsjechië groeit
CzechTourism signaleert dus een groei in het aantal toeristen in 2011 ten opzichte van 2010: Nederland groeide als markt met 3,9% en België met 4,3%. In 2011 telde Tsjechië 201.665 aankomsten en 660.899 overnachtingen van Nederlanders. Ook Belgische vakantiegangers wisten Tsjechië goed te vinden: 86.993 aankomsten en 233.444 overnachtingen. CzechTourism benadrukt dat alleen accommodaties met vijf of meer overnachtingsplekken in deze registratie zijn opgenomen. De bij Nederlanders populaire overnachtingen in privévakantiehuizen worden niet meegeteld. CzechTourism werkt samen met grote touroperators waaronder Thomas Cook en TUI en een tiental in Tsjechië gespecialiseerde direct sellers.