In 2014 gingen 109.064 Nederlanders op cruisevakantie, een daling van 4,3% in vergelijking met 2013. Ondanks dat blijven de in de CLIA Nederland vertegenwoordigde rederijen positief, zo liet Erik Schuffel (voorzitter CLIA Nederland) weten tijdens een persbijeenkomst in het Scheepvaartmuseum (Amsterdam).
Ondanks dat het aantal Nederlandse cruisereizigers in 2014 daalde, maakt de cruisesector in de afgelopen vijf jaar een sterke groei door van gemiddeld 12,5 %. De daling in 2014 kan worden toegewezen aan de economische situatie en de daling van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied. Toch blijven cruises in de Europese wateren met 64 % het populairst bij de Nederlandse reiziger, gevolgd door die in het Caribische gebied met 14 %.
Positieve trend
De trend van afgelopen jaren in de Nederlandse cruisesector laat een positief beeld zien. Sinds de crisis is het aantal Nederlandse cruisereizigers bijna verdubbeld: van 67.296 in 2009 naar maar liefst 109.064 in 2014. Deze positieve trend is ook in Europa zichtbaar. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een relatief kleine groei van 0,5 % ten opzichte van 2013. Deze kleine groei kan verklaard worden door de individuele commerciële strategieën van de cruisemaatschappijen; zo was er in 2014 was een daling van 11,4 % van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied. Met de komst van nieuwe cruiseschepen wordt echter weer een capaciteitsstijging van 9,3 % verwacht in 2015.
Sterke groei verre bestemmingen
Het vaargebied Middellandse Zee / Zwarte Zee behoudt een grote aantrekkingskracht en is goed voor 34 % van de Nederlandse cruisemarkt. Het aantal passagiers dat naar Noord – Europa reisde groeide met 1 % naar 30 %. Op de verre bestemmingen is een verrassende stijging van 56,1 % te zien in het vaargebied Verre Oosten / Australië. Cruises naar de westkust van Amerika en Mexico groeien met 29,3 % en naar de Indische Oceaan met 21 %. Dat Nederlanders graag wat langer cruisen blijkt: gemiddeld blijven zij 9,5 nachten aan boord in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 8,7 nachten. De toenemende reizen naar de verre bestemmingen spelen hier zeker een rol in.
Conclusie
Ondanks dat de Nederlandse cruisemarkt in 2014 is gedaald en er een relatief kleine groei is in Europa, bewijst het record aantal Europese cruisereizigers dat cruisen een populaire vakantie keuze blijft. CLIA Nederland is ervan overtuigd dat de cruisesector in Europa en daarmee ook in Nederland zal (blijven) stijgen in de komende jaren, zeker omdat de penetratiegraad nog steeds relatief laag is.