Uit een enquête onder 2800 reizigers voor de Reisgids van de Consumentenbond blijkt dat Nederlandse reisorganisaties het goed doen. Maar liefst 62% is tevreden over de reisorganisator en 31% zelfs zeer tevreden. De reizigers zouden reisorganisaties ‘Eliza was here’ en Fox het eerst aanbevelen aan anderen. Onderaan staan Eurocamp, Neckermann, Peter Langhout en Sunair. Consumenten laten wel kritische geluiden horen over de reisleiding en de verblijfsaccomodaties.

Van de ondervraagde reizigers heeft 10% een klacht ingediend bij de reisorganisatie. Bijna driekwart deed dit tijdens de vakantie. Dat is het verstandigst, omdat de reiziger het recht op schadevergoeding dan niet verspeelt en de reisorganisatie de kans krijgt om het probleem ter plekke nog op te lossen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ”Als je een geschil hebt met een reisorganisatie die is aangesloten bij de brancheorganisatie ANVR, dan kun je dat voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. De Consumentenbond heeft – vaak samen met de ANVR – de afgelopen decennia gewerkt aan een sterke positie van reisconsumenten. Nederland loopt hierin binnen Europa vaak voorop”. Bij de start van de Geschillencommissie Reizen in 1979 behandelde de commissie 2478 geschillen. In 2013 waren dat er nog maar 476.