Reisaanbieders op internet nemen -nog steeds- massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen. De Consumentenbond bekeek 60 websites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen. Geen enkele site geeft de prijzen helemaal duidelijk en correct weer. Voor de Consumentenbond reden om te starten met de Actie Reisprijzen.
Luister hier naar de reactie van ANVR-directeur Frank Oostdam bij de NOS.
Consumenten hebben recht op transparante en duidelijke prijzen. Dat volgt onder meer uit de Reclamecode Reisaanbiedingen, Europese regels en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Reisaanbieders moeten bijvoorbeeld alle vaste en onvermijdbare kosten in de advertentie- of beginprijs opnemen. Bij maar liefst 26 sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten bij. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ”De uitschieter is € 59 voor een zogenoemde ‘customer service charge’ van World Ticket Center. Ongehoord.”
”Aan deze praktijken moet paal en perk worden gesteld”, aldus Bart Combée. ”We gaan de grootste overtreders op hun gedrag aanspreken. Daarbij willen we gebruik maken van meldingen die we van consumenten krijgen. Ik roep dan ook iedereen op om zijn ervaringen met oneerlijke reisprijzen te delen op onze website.”
In ruim de helft van de gevallen ging er iets niet goed met de reserveringskosten, die waren of niet verwerkt in de beginprijs of er werd geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Op zestien websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij acht sites de reisverzekeringen. Ryanair maakt het wel heel bont: de optie ‘zonder verzekering reizen’ blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze woonachtig zijn. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal € 6. De resultaten van het onderzoek naar reisprijzen staan in de Consumentengids van januari.
3 reacties
Sommige sites zetten standaard 2 euro op het tarief, of zelfs 20 euro en geven dan 20 euro korting. Consument betaalt tussen de 30 en 81 euro per ticket zonder dat dat duidelijk is aangegeven. 1 site doet dat niet, rekent 25 euro (10 euro naar goede doel) en geeft dat meteen ana het begin aan. Ook geen aangevinkte verzekeringen.
fairtickets.nl
Het is soms echte vervelend als je afgaat op een aanbieding van een reisorganisatie. Vervolgens ben je veel meer kwijt. Opvallend vindt ik wel dat WTC de uitschieter is. Ik heb hier een aantal keren mee weg geweest maar dit nooit zo ervaren. Nu hopen dat het beter wordt.
gr
Martina
Sorry hoor maar dit is oud nieuws, het gebeurd al jaren en zowel de consumentenbond als het ANVR halen het af en toe uit de kast veel geschreeuw en er gebeurd uit eindelijk niets.