De Consumentenbond wil dat passagiers met een los gekocht vliegticket, die onverhoopt niet op reis kunnen, hun ticket onder bepaalde voorwaarden kunnen overdragen aan een andere passagier. Al dan niet tegen een vergoeding. Ze sluiten zich daarom aan bij het burgerinitiatief van TradeYourTrip. TradeYourTrip is eerder dit jaar een handtekeningenactie gestart om dit op de agenda van de Tweede Kamer te zetten.
De Consumentenbond wil geen woekerhandel in tweedehands vliegtickets. Degene die het ticket koopt moet daarom in dezelfde (leeftijds)categorie vallen en moet het ticket voor ten hoogste de oorspronkelijke prijs aanschaffen. Daarnaast moet het ticket ruim voor de vlucht worden aangeschaft, zodat de luchtvaartmaatschappij ruim op tijd de wijziging kan verwerken. Volgens TradeYourTrip zou de consument goedkoper uit zijn op deze manier, aangezien ze met het doorverkopen van een reis niet te maken krijgen met hoge annuleringskosten, hoge kosten voor een naamswijziging of verzekeraars die de reis niet vergoeden omdat de annuleringsreden ongeldig zou zijn.
De ANVR laat aan TravelPro weten een voorstander te zijn van het overdragen van vliegtickets. “Feitelijk kan dat nu ook al, namelijk een indeplaatsstelling. Je hebt er dan wel mee te maken dat toeleveranciers, die de wijziging moeten doen, ook hun eigen voorwaarden hebben. Als daar kosten aan verbonden worden kunnen wij als ANVR daar niet veel aan veranderen en mogen deze gewoon worden doorberekend.”
Eén reactie
De realiteit klopt niet met de voorstelling die gedaan wordt.
Vliegtickets kun je al op een andere naam laten zetten bij de duurdere tickets kost dit ongeveer 70 euro.
Nederlanders willen een zo goedkoop mogelijk ticket waarbij diensten los worden aangeboden, zoals bagage maar ook een annuleringsverzekering. Dus vliegmaatschappijen bieden dat los aan.
Mocht deze actie succesvol worden, dan betalen we allemaal standaard ook voor de annuleringsverzekering met dat verschil dat je dan de reis zelf door moet verkopen in plaats van dat je je geld terug krijgt.
Dat lijkt me niet in het belang van de consument. Zouden die 4.500 tekenaars ook tekenen als er eerlijk bij staat dat vluchten hierdoor 10% duurder worden? Dit concept sluist geld door van de vliegtuigmaatschappij naar tussenhandel (tradeyourtrip). Die kosten zal de consument moeten betalen aangezien de marges op vliegreizen echt geen vetpot zijn. Het is een wonder hoe vliegen zo goedkoop is geworden tegen alle inflatie in.
Gelukkig snappen consumenten het zelf wel. Nog geen 4500 handtekeningen terwijl je de consumentenbond en alle landelijke media pakt met een verhaal waarin je onrealistische voordelen noemt maar het onvermijdelijke nadeel verzwijgt.