“Thomas Cook glijdt weg”, zei Steven van der Heijden (CEO Corendon) gisteravond tijdens een feestavond in het College Hotel in Amsterdam. “Corendon is momenteel anderhalf keer zo groot als Thomas Cook en de op twee na grootste touroperator van het land. We willen alsmaar groter worden. Ons aandeel in de markt groeit. TUI heeft 30%, Sunweb 25% en wij als goede derde 20%. Daaronder staat Thomas Cook met 13 à 14%.”
Corendon startte velen jaren geleden als een budget-touroperator, als een prijsvechter en een budget-airline, maar groeit nu naar een hoger segment en heeft een goede merkreputatie. Het College Hotel, net als onze andere hotels, is een parel aan de kroon van Corendon. De naam van het hotel blijft hetzelfde, maar het zal natuurlijk ‘powered by Corendon’ zijn.
Turkije
“De winter was lastig. De problemen in het Midden Oosten, MH17, Rusland, ebola en discussies met Turkije, een van onze belangrijkste markten, vormden niet bepaald een goede bodem voor zaken.’ Ook de zomer laat uitdagingen zien. Turkije blijft achter met 14% van de markt, maar voor Corendon valt dat mee. Volgens Van der Heijden komt dat door de goede contacten die Corendon met de hoteliers heeft: “Samen bedenken we acties en zijn we creatief als het gaat om volumeverhoging. Door gerichte acties te doen, hebben de hoteliers ook geen zorgen over leegloop of kamers tijdens last minutes zien kwijt te raken”, zegt Van der Heijden tegenover TravelPro.
Nieuw logo
“Het nieuwe logo en de huisstijl van Corendon is een leuk verhaal: Ik ben trots dat ik tien jaar CEO van TUI Nederland ben geweest. Het is een erg succesvol bedrijf, maar het is een internationaal corporate bedrijf. Toen we voor het eerst de mogelijkheid tot het veranderen van de huisstijl van Corendon besproken vroeg ik: “Hoeveel tijd hebben we hiervoor nodig, één jaar/anderhalf jaar?” En toen zei Atilay: “Kom op, we willen dit veranderen voor het nieuwe seizoen, je krijg drie maanden, anders doen we het niet.” Toen zei ik: “Drie maanden om een totale merkverandering door te voeren? Dat is onmogelijk!”. Maar dankzij de hele ondernemende spirit van de marketingmensen bij Corendon hebben we dit gehaald.”