De cruisevakantie zit in de lift, maar nog lang niet iedereen weet wat een cruise precies inhoudt en dat er bovendien veel variëteit is in het wereldwijde aanbod. Om daar verandering in te brengen staat de cruisesector tijdens de komende editie van de Vakantiebeurs ‘in the picture’. De Nederlandse consument kan met alle vragen terecht op het nieuwe Plein ‘VAAR’, waar cruise- en zeilvakanties centraal staan.

’We staan er soms versteld van hoeveel algemene vragen er nog leven bij het publiek aangaande cruisevakanties’’, zegt secretaris Marlies Grent van CLIA, het samenwerkingsverband van rederijen. ‘’Aan de andere kant is dat ook wel begrijpelijk, want cruisen is relatief laat populair geworden in Nederland. Zeker in vergelijking met landen als de VS, Engeland en ook Italië. Nog altijd gaan relatief weinig Nederlanders op cruisevakantie, al groeit dat aantal de laatste jaren wel snel. Die groei genereert gelukkig ook weer veel nieuwe belangstellenden, want mensen horen natuurlijk steeds vaker over cruisevakanties, al was het maar bij wijze van spreken van de buren als die terugkomen van een dergelijke reis.

‘’Op het Plein ‘VAAR’ kun je persoonlijk en in alle rust praten met de experts van de verschillende rederijen. Over de schepen, reizen en routes. Dat biedt een ongelofelijke meerwaarde, net als trouwens de verschillende presentaties die wij op gezette tijden op het Plein verzorgen. Ik wil meteen iedereen oproepen die speciaal voor een vaarvakantie komt, om door de speciale ingang direct naar onze hal 7 te komen. Wij organiseren bij deze entree een speciaal welkom waardoor de bezoekers het cruisen meteen ‘beleven’. Want daar gaat het namelijk om tijdens een cruisevakantie, het is een echte belevenis, en als je dat eenmaal hebt ervaren wil je meestal niets anders meer is mijn ervaring’’, aldus Marlies Grent.

Naast het Plein VAAR (Cruises & Zeilen), vindt de vakantieganger tijdens de vijfdaagse beurs ook de pleinen ACTIEF (Fiets & Wandel), SAMEN (Familie & Kinderen), ONTDEK (Avontuur & Verre Bestemmingen), BUITEN (Kampeer & Camping) en ZIEN (Steden & Cultuur).